BrainCool AB (publ): Patentgodkännande för Cooral® System i Japan

BrainCool AB (publ) har erhållit besked (”notice of allowance”) om att det japanska patentverket avser godkänna patentansökan för Cooral® System.

Cooral® System, erhöll precis marknadsgodkännande inom EU för att motverka oral mukosit, en allvarlig biverkan vid cancerbehandling.

Produkten erhöll 2015 ett rekordsnabbt svenskt godkännande. Bolaget gick därefter vidare med en internationell PCT-ansökan inom det s.k. prioritetsåret.

Ansökningsförfarandet är inne i internationell fas och produkten har även erhållit patentgodkännande för den kinesiska marknaden, där produkten dessutom innehar en form av fast-track.

VD Martin Waleij kommenterar;

-        Timingen är perfekt; vi har precis erhållit marknadsgodkännande inom EU och arbetar nu intensivt med affärsutvecklingsprojekt och regulatoriska projekt för produkten för den japanska marknaden. Vi har sedan tidigare en mindre japansk klinisk studie i ryggen inom allmän onkologi som rönt stort intresse hos både myndigheter och opinionsledare i Japan.

Att vi i tidig fas nu erhållit patentgodkännande i både Japan och Kina är ytterligare en kvalitetsstämpel för bolagets projekt inom onkologi.

Denna information är sådan information som BrainCool AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 juni