BrainCool AB – uppdatering Intellectual Property Rights  (IPR) för patent, formgivningsskydd och varumärken

BrainCool AB (publ), ett företag med fokus på medicinsk kylning, inlämnar -patentansökningar (PCT-ansökningar) och har erhållit formgivningsskydd och godkända varumärkesregistreringar.

För the BrainCool System, har PCT-ansökningar inlämnats för bolagets patentansökningar avseende ”Shivering” (P109330003) och ”Flerzonskylning” (P109330004). Bolaget har även svarat på förelägganden av mindre karaktär från PRV för de svenska patentansökningarna. Vår bedömning är att det finns goda möjligheter att patenten godkänns.

När det gäller den svenska ansökningen, har bolaget lämnat in internationella PCT-ansökningar inom det s.k. prioritetsåret, vilket innebär att internationella ansökningar ur granskningshänseende kommer att betraktas som ingivna på samma dag som den rubricerade svenska ansökningen. Eventuell publicering eller utövning av uppfinningen under prioritetsåret kan därigenom inte utgöra hinder för patentering av uppfinningen i annat land.

Den patenterade produkten COORAL®, för förebyggande användning mot oral mukosit, har erhållit formgivningsskydd inom EU, och motsvarande skydd kommer även sökas för övriga prioriterade marknader. COORAL® har även erhållit varumärkesskydd inom EU.

Vidare har The Brain Cool System varumärkesskyddats som figurmärke,

BrainCool® System.

Det EU-godkända varumärket POLARCAP® har nu även erhållit varumärkesskydd i USA.

VD Martin Waleij kommenterar:

BrainCool AB (publ) har en aktiv IPR-strategi och arbetar med förvärvandet av immateriella rättigheter på prioriterade marknader. Beträffande POLARCAP® är de registrerade varumärkena avsedda för pågående projekt inom vårt forsknings- och utvecklingsarbete.

För ytterligare information:
Telefon: 0733 -93 70 76