BrainCool genomför riktad emission om MSEK 4 samt uppdaterar om Covid-19-situationen

BrainCool genomför en riktad emission om 4,3 MSEK till en kurs om 2,77 sek/aktie, totalt 1 550 000 aktier med en utspädning om 2,9 %. Skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är en överenskommelse mellan styrelsen och investerarna med anledning av bolagets behov av ytterligare kapital för att säkerställa finansieringen av verksamheten under året och att en riktad emission kan genomföras betydligt snabbare än en företrädesemission samt utan kostnad. Kursen är lägsta VWAP under de senaste 15 handelsdagarna rabatterad med 10%. Tecknare är Modelity Equity AB 450 000 aktier, Gerhard Dal 500 000 aktier, Oliver Molse 210 000 aktier, Oscar Molse 290 000 aktier och Per Nilsson 100 000 aktier.
VD Martin Waleij kommenterar:

Emissionen säkerställer ytterligare finansiering under pågående Covid-19-kris och möjliggör även att vi kan minska skuldsättningen.

BrainCool har även initierat finansieringsprocesser som möjliggörs av den pågående Covid-19-krisen, genom att ansöka om lånefinansiering över 1–3 år av ALMI och banker som erhåller säkerheter utställda av Riksgälden. Vi har haft en god dialog med våra nuvarande långivare och ser möjligheter att skapa förutsättningar till en ny gedigen långsiktig finansiering i bolaget.

Övriga åtgärder BrainCool vidtagit i anslutning till den pågående pandemin:

BrainCool har sökt och erhållit anstånd om 1,4 MSEK från skatteverket avseende arbetsgivaravgifter och avdragen skatt.

Vi ser att marknaden för medicinteknik inom intensivvård är prioriterad även under turbulensen med Covid-19. I USA har vi implementerat ett e-learning träningsverktyg och utför videoträning med kliniker under april eftersom inga fysiska besök är tillåtna för tillfället. Klinisk supportpersonal i USA kan verka i bolaget med ersättning per timme, och arbetar i nuläget på kliniker som har våra produkter installerade.

Vidare har vi anpassat USA-organisationen till att minska med en årskostnad om 5 miljoner under 2020. Även den svenska organisationen har dragits ned med 3,5 tjänster under innevarande år.

Inom onkologi har två internationella cancermöten påverkats. Det stora cancermötet ASCO kommer, såvida det genomförs (https://meetings.asco.org/am/asco-statement-novel-coronavirus-covid-19), endast vara ett virtuellt möte, och cancersupport mötet MASCC har flyttats fram ett år ( https://2020.masccmeeting.org/). Detta påverkar inte de regulatoriska processerna för produkten i EU, USA eller Japan. Dessutom utvärderar vi löpande hur och var den nordiska kliniska studien om Oral Mukosit skall presenteras.