Ledningsförändringar i BrainCool AB (publ)

BrainCool AB (publ) (med dotterbolaget BrainCool Inc.), är ett innovativt svenskt medicintekniskt företag med fokus på temperaturhantering, har idag meddelat två ledningsförändringar.

Ny Vice President för försäljning och support för USA marknaden, BrainCool Inc, är Troy Van Der Veur.

Från och med den 27 januari 2020 har Troy Van Der Veur befordrats till rollen som vice president i det amerikanska dotterbolaget BrainCool Inc.

Troy Van Der Veur innehade tidigare rollen som Director Business Development i företaget och har varit tf sedan Bryan Nicholson lämnade företaget 26 november 2019.

Förändringarna är en del av den omstrukturering av den amerikanska organisationen som har skett under det sista kvartalet 2019, med ett tydligt fokus på att öka försäljningspenetrationen och implementera en förbättrad servicemodell.

Den nya amerikanska organisationen och försäljningsplanen kommer att presenteras i en intervju med Troy Van Der Veur och Martin Waleij med BioStock den 6 februari. Dessutom planeras en kapitalmarknadsdag med fokus på den amerikanska marknaden under andra kvartalet 2020.

Van Der Veur har en stark försäljningsbakgrund inom medicintekniska produkter och har goda kunskaper om marknaden för temperaturreglering och dess konkurrenter. Van Der Veur har varit en nyckelperson och informell ledare vid uppbyggnaden av organisationen BrainCool Inc. Vidare har han självständigt byggt upp försäljningsmöjligheter och skapat strategiska partnerskap på den amerikanska marknaden.

Ny teknisk chef (CTO) för BrainCool AB, Johan Johansson

Från och med den 1 mars 2020 tillträder Johan Johansson som Chief Technical Officer för BrainCool. Han har en gedigen erfarenhet av utveckling och ledarskap inom medicinteknik på Baxter (tidigare Gambro), med en bakgrund inom elektronik och mjukvaruutveckling. Han har för närvarande en befattning som teknisk chef för den akuta dialysprodukten Prismaflex inom Baxter.

Johansson kommer att bidra med ytterligare kunskap för företaget, med värdefull erfarenhet av arbete med kvalitetssystem för den amerikanska marknaden samt FDA godkännanden och revisioner. Han kommer att vara en viktig resurs för målsättningen att få godkänt och lanserat ytterligare två medicintekniska produkter på den amerikanska och internationella marknaden under de kommande åren.

Nuvarande CTO Ola Strömberg kommer att vara kvar i företaget med en roll som projektledare med fokus på supply chain management och projekt för kostnadsreduktioner inom BrainCools produktportfölj.

BrainCools Martin Waleij, VD för BrainCool, säger:

I vår strävan att bli marknadsledande inom medicinteknik för temperaturhantering, bygger vi nu om och förstärker vårt amerikanska team. Vi ser fram emot att förbättra vår unika portfölj och förbereder oss för lanseringen av vår andra produkt inom onkologi i USA.

Troy Van Der Veur har rätt bakgrund, erfarenhet och kapacitet för att leda lanseringen och försäljningspenetrationen av IQool på den mycket konkurrensutsatta amerikanska marknaden och banar väg för att ta ytterligare produkter till kommersialisering inom de kommande åren.