Brainheart Capital köper 10% av Service Factory

BRAINHEART CAPITAL KöPER 10% AV SERVICE FACTORY Riskkapitalbolaget BrainHeart Capital gör ytterligare en investering inom radio-LAN området och köper initialt 10% av Service Factory. Ett svenskt bolag som utvecklat ett system som möjliggör tjänster kring radio-LAN baserad Internetaccess. Service Factory utvecklar och säljer system till operatörer och andra företag som tillhandahåller Internet access. Idag är 1,5 miljoner användare knutna till Service Factorys system. Bolaget har levererat ett av få system i världen för tjänster kring Internetaccess via radio-LAN, ett viktigt komplement till mobiloperatörernas GSM, GPRS- och 3G-nät. Den snabbt växande marknaden för radio-LAN inom företag och i hemmen skapar förutsättningar för s k "Wireless Internet Service Providers" (WISP). "Wisparna" knyter ihop radio-LAN zoner till en tjänst och erbjuder trådlös tillgång till Internet på offentliga platser som hotell, restauranger och flygplatser. Ett bra exempel på en WISP är Telia HomeRun, som är världsledande inom området och tillika kund till Service Factory. - BrainHeart blir en partner som vi förväntar oss mycket av och en välkommen industriell ägare i Service Factory. Eftersom vi redan under första året var lönsamma så var inte mer pengar vårt främsta motiv utan vi räknar med deras hjälp i arbetet att expandera vår verksamhet internationellt, säger Claus Clausen, VD på Service Factory. - Med BrainHeart Capitals inträde i ägarkretsen stärks bolagets möjligheter att växa snabbare, säger Magnus Holm, Telia Business Innovation. Investeringen i Service Factory är ett led i BrainHeart Capitals satsningar inom WISP-området. I portföljen finns redan Possio, som genom sin trådlösa brygga ger WISPar möjlighet att låta kunderna koppla upp sig med handdatorer. - Service Factory är ett råstarkt bolag! Deras stora kompetens och nära relation till viktiga kunder gör att de med stor sannolikhet kan etablera sig som ledande leverantör till den högintressanta internationella WISP-marknaden, säger Magnus Melander, Investment Manager på BrainHeart Capital. Service Factory lanserade i dagarna en ny produkt, Orbyte Wireless System, som möjliggör för WISParna att erbjuda personligt utformade tjänster, support och prissättning på ett sätt som tidigare varit nästintill omöjligt. Ytterligare information: Claus Clausen, VD Service Factory Magnus Melander, Investment Manager, BrainHeart Capital Tel: 070-5439801 Tel: 0733 - 779912 Email: claus@servicefactory.se Email: magnus.melander@brainheart.com Fakta om Service Factory ServiceFactory erbjuder kompletta system för produktion av Internettjänster - system som utvecklar operatörens erbjudande och lönsamhet. Företaget, som grundades den 1 december 1999, ägs till en majoritet av medarbetarna och har Telias riskkapitalverksamhet, Telia Business Innovation, och BrainHeart Capital som övriga ägare. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Service Factory Årstaängsvägen 17 117 43 Stockholm Tel: 08 - 18 00 26 www.servicefactory.se Fakta om BrainHeart Capital BrainHeart Capital är ett industriellt riskkapitalbolag som helt fokuserar på investeringar inom den nya trådlösa IT-industrin i Norden. Fonden består av 2150 miljoner kronor och BrainHeart är därmed störst i Europa på att enbart investera inom wirelessområdet. Investeringar begränsas inte till ett skede i portföljbolagens utveckling utan sker från seednivå till större buy-outs och företagsrekonstruktioner. BrainHeart Capital AB Skeppsbron 44, P.O Box 1238 111 82 Stockholm Tel: 0733 - 77 99 00 www.brainheart.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/01/20010601BIT00600/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/01/20010601BIT00600/bit0001.pdf