Brainheart startar bolag för wlan-roaming

Först i världen BRAINHEART STARTAR BOLAG FöR WLAN-ROAMING BrainHeart Capital startar världens första bolag för multilateral roaming mellan sk WISP:ar, Wireless Internet Service Providers. WISP:arna är en snabbt växande marknad av operatörer som använder WLAN- teknik för att kunna erbjuda snabb trådlös Internet-access. Det nystartade företaget Excilan har sitt säte i Luxemburg. Låga kostnader och enkel installation har gjort WLAN standarden populär bland företag och i hemmen för att ge trådlös Internet-access. Detta skapar förutsättningar för operatörer, sk WISP, att knyta ihop WLAN- zoner och skapa en tjänst för trådlös tillgång till Internet. Dessa bredbandstjänster är ett viktigt komplement till mobil-operatörernas GSM- , GPRS- och 3G-nät. Idag byggs zoner ut på bl a hotell, konferens- anläggningar och flygplatser. Telia HomeRun, med sina 160 zoner i 50 svenska städer, är ett världsledande exempel på en WISP. Excilans erbjudande till WISP:ar består av tre delar; ett multilateralt roamingavtal, administration och stöd till slutanvändarna. Det multilaterala avtalet innebär att varje WISP som ansluter sig till samarbetet förbinder sig att följa gemensamt överenskomna regler och gränssnitt för att deras användare ska få tillgång till de andra operatörernas zoner. På detta sätt får användarna tillgång till ett betydligt större antal zoner och varje WISP får och mer intäkter från sitt nät. VD för det nya bolaget är belgaren Lodewijk Cornelis som varit med att bygga upp marknadsledaren inom GSM-roaming, Mach. - Parallellen mellan dagens situation inom WISP-området och GSM- världen tidigt 1990-tal är slående. Baserat på vår erfarenhet från GSM- roaming tror vi oss kunna åstadkomma samma sak fast avsevärt snabbare genom att direkt bygga en multilateral lösning, säger Lodewijk Cornelis, vd på Excilan. - WISP håller blixtsnabbt på att bli den hetaste branschen inom trådlös kommunikation. En nödvändig funktion för att det verkligen ska ta fart är dock multilateral roaming. Vi startar Excilan kring några mycket erfarna personer för att snabbt undanröja detta hinder, säger Magnus Melander, Investment Manager på BrainHeart Capital. För ytterligare information kontakta: Lodewijk Cornelis, Magnus Melander, Investment Manager vd Excilan BrainHeart Capital, Tel: +352 - 091550100 Tel: 0733 - 779912 E-post: lodewijk.cornelis@excilan.com E-post: magnus.melander@brainheart.com Fakta om Excilan: Excilans mål är att skapa en standard för användarvänlig roaming mellan Wireless Internet Service Providers (WISP). Företaget erbjuder detaljerad information och specifika tjänster åt WISP:ar, virtuella operatörer och andra aktörer som spelar en roll inom WLAN-roaming. Personerna i ledningen har en bakgrund från både GSM-roaming och finansiell clearingverksamhet. Excilan är baserat i Luxemburg och ägs av BrainHeart Capital och bolagets ledning. För mer information: www.excilan.com Excilan 13 place d'Armes L - 1336 Luxembourg Tel: +352 091 550 100 info@excilan.com Fakta om BrainHeart Capital BrainHeart Capital är Europas största industriella riskkapitalbolag inom wirelessområdet. Fonden består av 2150 miljoner kronor som enbart investeras inom den nya trådlösa IT-industrin. Investeringarna fokuseras kring tre segment där portföljbolagen kompletterar varandra inom områdena industriella trådlösa applikationer, virtuella operatörer samt WISP. För mer information: www.brainheart.com BrainHeart Capital AB Skeppsbron 44, P.O Box 1238 111 82 Stockholm Tel: 0733 - 77 99 00 info@brainheart.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/11/20010611BIT00690/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/11/20010611BIT00690/bit0002.pdf