SweFour söker fjärde GSM-licensen

SweFour söker fjärde GSM-licensen Det BrainHeart Capital-ägda bolaget SweFour AB ansökte i dag till Post- och Telestyrelsen om den fjärde GSM-licensen. Målet är att etablera och driva ett kostnadseffektivt nät och erbjuda kapacitet till andra företag och mobiloperatörer. Nätet kommer att byggas ut successivt i takt med att efterfrågan på nätkapacitet ökar. Sverige har under många år haft en stor tillväxt inom mobiltelefoni både i antal användare och i trafikvolymer. Trots detta står mobiltelefonin för mindre än 20 % av den totala samtalsvolymen i fasta och mobila nät. Bekvämligheten med mobiltelefoni, nya mobila datatjänster samt en allmän prispress på marknaden skapar ett fortsatt ökat behov av mobil nätkapacitet. "Vi bedömer att efterfrågan på kostnadseffektiv och beprövad GSM- kapacitet kommer att vara stor, speciellt för att kunna ta över taltrafik från det fasta telenätet. Därför finns det efterfrågan för den kapacitet som en fjärde GSM-licenstagare erhåller. SweFour har valt att göra relativt små utfästelser i ansökan för att, på affärsmässigt riktiga grunder, kunna bygga ett nät i takt med ökad efterfrågan" säger Ulf Jonströmer, VD på BrainHeart Capital. SweFour ska inte bli en ny mobiloperatör med egna mobilabonnemang utan enbart fokusera på att bygga och leverera mobila nättjänster. Andra företag erbjuds att utnyttja nätet för att i sin tur kunna erbjuda mobilabonnemang mot sina slutkunder. För mer information, kontakta: Ulf Jonströmer, VD och grundare BrainHeart Capital, 0733-779902 Petter Bogren, Investment Manager BrainHeart Capital, 0733-779926 Om BrainHeart Capital BrainHeart Capital är ett industriellt riskkapitalbolag som helt fokuserar på företag inom den nya trådlösa IT-industrin. Investeringar sker inom primärt fyra områden; industriella trådlösa applikationer, mobilt e-mail/messaging, trådlösa ISPer samt lösningar för virtuella operatörer. BrainHeart har investerat i tolv bolag däribland Wireless Car (tillsammans med bl.a. Volvo och Ericsson), Wireless Maingate (tillsammans med bl.a. Telia) och Åkerströms. www.brainheart.com BrainHeart Capital Skeppsbron 44, P.O Box 1238 SE-111 82 Stockholm Tel: +46 (0)733 -77 99 00 info@brainheart.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/27/20020327BIT01140/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/27/20020327BIT01140/wkr0002.pdf