Swefour tilldelas fjärde gsm-licensen

swefour tilldelas fjärde gsm-licensen Swefour tilldelades idag den fjärde GSM-licensen av Post- och telestyrelsen. Bolaget har startats av BrainHeart Capital med målsättningen att etablera ett kostnadseffektivt GSM-nät. Swefour kommer att erbjuda nätkapacitet till företag och teleoperatörer utan egna mobila nät. Post- och telestyrelsen beslutade i december 2001 att ge ut den fjärde GSM-licensen och därmed skapa utrymme för ytterligare en mobiloperatör i Sverige. Tanken är att främja konkurrensen på mobiltelemarknaden och därför kunde inte någon av de befintliga GSM-operatörerna söka tillståndet. Swefour lämnade in sin licensansökan den 27 mars 2002. PTS har sedan dess granskat ansökan utifrån telelagen och har idag beslutat om att tilldela Swefour AB licensen. "Idag sker bara 15 % av den totala samtalsvolymen i de mobila näten. Med nya affärsmodeller och ny GSM-teknik finns en stor potential i att flytta samtal från de fasta telenäten till GSM." säger Ulf Jonströmer, VD på BrainHeart Capital. Swefour ska inte bli en ny mobiloperatör med egna mobilabonnemang. Företag och operatörer utan egna mobila nät kommer att erbjudas GSM kapacitet för att i sin tur tillhandahålla mobilabonnemang till slutanvändarna. "Vår strategi är att bygga nätet baserat på kundernas efterfrågan och inte på spekulation. Vi har därför gjort relativt små utfästelser i ansökan beträffande nätets utbyggnad." avslutar Ulf. För mer information, kontakta: Ulf Jonströmer, VD BrainHeart Capital 0733-779902, ulf.jonstromer@brainheart.com Fredrik Hjelmstedt, informationsansvarig på BrainHeart Capital 0733-779906, fredrik.hjelmstedt@brainheart.com Om Swefour Swefour AB innehar den fjärde GSM-licensen i Sverige. Bolaget erbjuder mobila nättjänster inom utvalda områden och marknadsnischer och fattar stegvis beslut om utbyggnad i olika delar av landet baserat på efterfrågan. Företaget är under uppbyggnad och baserat i Stockholm. www.swefour.se Om BrainHeart Capital BrainHeart Capital är ett industriellt riskkapitalbolag som helt fokuserar på företag inom den trådlösa IT-industrin. Investeringar sker inom primärt fem områden; industriella trådlösa applikationer, mobilt e- mail/messaging, trådlösa ISPer, vertikala applikationer samt lösningar för virtuella operatörer. BrainHeart har investerat i 13 bolag däribland Åkerströms, Wireless Maingate, Spinbox samt Mobeon. www.brainheart.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/29/20020529BIT01070/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/29/20020529BIT01070/wkr0002.pdf