• Brainlab/

Långsiktigt samarbete utökas för att erbjuda avancerade strålkirurgiska lösningar

Report this content

Varian Medical Systems och Brainlab meddelar att de utökar sitt samarbete och integrerar Novalis teknologi och andra delar av Novalis® strålkirurgiprogram med det nyligen lanserade TrueBeam™ STx-systemet. Det nya produktsortimentet, som kommer att benämnas “Novalis powered by TrueBeam STx”, är speciellt utformat för avancerad strålkirurgi och är framtaget för att behandla rörliga mål med aldrig tidigare skådad hastighet och exakthet.

Tillkännagivandet gjordes vid den femte internationella konferensen Novalis Circle, ett forum för användare av Novalis strålkirurgiutrustning som hölls i München 17-19 juni. Konferensen utgör en plattform för samarbete mellan klinisk personal och syftet är att driva på strålkirurgins utveckling. Det utvidgade samarbetsavtalet är en naturlig fördjupning av den relation de två företagen inledde 1996 och som växte i och med deras samarbete kring strålkirurgiplattformen Novalis Tx™ som lanserades 2007. Med Novalis Powered by TrueBeam STx kommer kliniker att få bättre verktyg för att utöva strålkirurgi och bildvägledning vid SRS- och SBRT-behandlingar. Lösningarna kommer att innehålla behandlingsplaneringen Brainlab iPlan®och den rumsbaserade röntgenbildstekniken ExacTrac® samt Varians HD120 MLC multibladskollimator för högupplöst strålavgränsning.

- Med sin snabbhet och precision kommer TrueBeam STx-tekniken innebära att Varian-Brainlabs erbjudande till marknaden för strålkirurgi stärks betydligt. Novalis strålkirurgiprogram inbegriper ett omfattande paket med kliniska tillämpningar, arbetsflöde, kunskapsbas och strålkirurgiutbildning, säger Dow Wilson, vice vd och chef för onkologisystem vid Varian Medical Systems.

TrueBeam STx är speciellt utformad för avancerad strålkirurgi och är framtagen för att behandla rörliga mål med aldrig tidigare skådad hastighet och exakthet. Ett TrueBeam-system kan klara av behandlingar upp till 50 procent snabbare än de tidigare branschledande Varian-systemen. Strålningsdosen är upp till 2 400 "monitorenheter" per minut, vilket är dubbelt så mycket som tidigare. Det innebär att det blir bekvämare för patienten eftersom behandlingarna blir kortare. Precisionen blir också större eftersom det finns mindre tid för tumören att röra sig under bestrålningen.

- När vi utökar vårt samarbete med Varian för att kombinera TrueBeam STx med Novalis strålkirurgiprogram får vi en större och starkare plattform för utveckling inom neurokirurgi. Vi tror att kombinationen av våra ledande tekniker kan bidra till betydande kliniska avancemang i kampen mot cancer och andra neurologiska sjukdomar. Vårt mål är att öka tillgången till avancerade behandlingar, säger Stefan Vilsmeier, vd Brainlab.

För ytterligare information, kontakta:

Varian Medical Systems,  Meryl Ginsberg, T: + 1 650 996 7487, e: meryl.ginsberg@varian.com

Brainlab, Kate Franco, T: +1 708 638 3482, e: kate.franco@brainlab.com

Om Varian Medical Systems

Varian Medical Systems Inc, baserat i Palo Alto, Kalifornien, är en världsledande tillverkare av medicinsk utrustning och programvara för behandling av cancer och andra medicinska tillstånd med hjälp av strålning, strålkirurgi, protonterapi och brachyterapi. Företaget erbjuder informatikprogramvara för större cancerkliniker, strålbehandlingscenter och onkologiska avdelningar. Varian är en av de främsta leverantörerna av röntgenrör för medicinsk, vetenskaplig och industriell tillämpning och tillverkar även röntgenbildsutrustning för bagageröntgen och industriella röntgenkontroller. Varian Medical Systems har cirka 5 000 anställda vid produktionsanläggningar i Nordamerika, Europa och Kina samt cirka 79 försäljnings- och kundservicekontor runtom i världen. Besök www.varian.com för mer information.

Om Brainlab
Brainlab utvecklar, tillverkar och marknadsför mjukvarubaserad medicinsk teknik för precisa och mindre invasiva behandlingar. Kärnprodukterna är bildvägledande system och programvara som ger realtidsinformation vid kirurgisk navigering samt vid planering och utförande av strålkirurgi.  Brainlabs teknik befrämjar samarbetet mellan sjukhus och kliniker inom ett stort antal olika specialiteter – från neurokirurgi och onkologi till ortopedi, ÖNH, käkkirurgi och rygg- och nackskador. Denna integration resulterar i större tillgång till förbättrade och effektivare behandlingar. Brainlab grundades 1989 och företagets system har installerats på 4 800 platser i drygt 80 länder. Brainlab är baserat i München, Tyskland, och har 940 anställda på 16 kontor runtom i världen.
Besök www.brainlab.com för mer information.

Taggar: