Brand Factory förvärvar Kariplast OY

Brand Factory har förvärvat 100% av aktierna i det finska bolaget Kariplast OY.

Kariplast är ett av Finlands ledande företag inom butiksexponering och företaget levererar lösningar för produkt och priskommunikation i butik. Företaget har också produkter för kommunikation inom industri och i lagerlokaler.

Förvärvet är det andra på kort tid. Det norska bolaget Ny Profil AS förvärvades i april och i och med dessa förvärv så förstärker Brand Factory sin position som Nordens ledande företag inom företags-, varumärkes- och produktprofilering.

- Vi har sedan Brand Factorys bildande strävat efter att säkerställa våra nordiska kunders profil genom att erbjuda ett komplett sortiment av högkvalitativa produkter och tjänster till rätt pris. I och med förvärvet av Kariplast förstärker vi vårt produkterbjudande till såväl detaljhandeln som till industrin, säger Peter Follin, koncernchef i Brand Factory.

Kariplast grundades av och har framgångsrikt drivits och utvecklats av Alpo Kumpula och Kumpula kommer att fortsätta som VD.

- Vi har under en period sökt ny ägare och partner. Det känns riktigt bra att det blev Brand Factory som vi samarbetat med i många år, säger Alpo Kumpula.

Kariplast omsatte 2009 cirka 22 Msek och gjorde en nettovinst på cirka 6,5 Msek.

Brand Factory är Nordens ledande företag inom företags-, varumärkes- och produktprofilering. Brand Factory-gruppen har cirka 185 anställda och omsättningen 2009 uppgick till 295 milj. SEK. Produktionsanläggningarna belägna i Esbo, Linköping, Sveg, Tallinn, Göteborg och Torsby sysselsätter drygt 100 personer och erbjuder bland annat digitaltryck, screentryck, cad-cam och skylttillverkning från en modern och flexibel maskinpark med hög kapacitet. Våra 13 försäljnings- och marknadskontor i Norden och Baltikum med cirka 70 medarbetare ställer en gedigen kompetens till förfogande inom projektledning, design, produktion och montage.

Brand Factory ägs av riskkapitalbolaget Scope, familjen Melanen samt av nyckelpersoner inom bolaget.

För mer information kontakta Peter Follin, peter.follin@brandfactory.se, eller se www.brandfactory.se eller www.kariplast.fi.