Brand Factory köper Printley och stärker sin position som nordisk marknadsledare

Brand Factory Group, med riskkapitalbolaget Scope som en av huvudägarna, har skrivit avtal om att förvärva Printley. Printley är ett av Sveriges största kombinationstryckerier och Skandinaviens största producent av tryck i storformat.  Bolaget omsätter drygt SEK 200 miljoner och har ca 90 anställda. Säljare av bolaget är de fyra entreprenörerna Lars Kjellberg, Peter Kleis, Peter Lagerstedt och Erik Stålbo som alla är verksamma inom bolaget. Efter förvärvet kommer säljarna att fortsätta verka i koncernen med ett ägande i Brand Factory Group om drygt 10 procent.

Printley levererar tryckta informationsbärare till butikskedjor, stortavlor för utomhusbruk, trafikreklam och broschyrer till Sveriges ledande detaljhandels- och konsumentvaruföretag . Bland Printleys kunder återfinns några av de största svenska modeföretagen såsom H&M, Lindex, Gant, Nilson Group och RNB.

Brand Factory Group är Nordens ledande företag inom företags-, varumärkes- och produktprofilering. Bolaget bildades 2003 och har sedan dess utvecklats till Nordens ledande aktör i branschen. Förvärvet av Printley, vilket möjliggjorts av finansiering från riskkapitalfonden Scope Growth II L.P., gör att denna position förstärks ytterligare.

-  Printley utgör en strategisk pusselbit i vår strävan att leda den nordiska marknaden och på bästa sätt stödja våra kunder i deras marknadsarbete. Vi ser fram emot att integrera de resurser och den kompetens som finns inom Printley i Brand Factory och därigenom ytterligare förbättra erbjudandet till våra kunder, säger Peter Follin, koncernchef i Brand Factory.

-   Vi ser fram emot att få fortsätta utveckla Printley inom ramen för det sammanhang som Brand Factory erbjuder. Tillsammans kommer vi kunna erbjuda ett djupare och bredare samarbete med våra kunder på en nordisk bas, säger Lars Kjellberg, VD för Printley.

Brand Factory Group kommer efter förvärvet att ha ca 290 anställda och en årlig omsättning om drygt SEK 600 miljoner. Brand Factory ägs av riskkapitalfonden Scope Growth II LP, familjen Melanen samt av nyckelpersoner inom bolaget.

Peter Follin, koncernchef Brand Factory
peter.follin@brandfactory.se, +46(0)70 492 64 09

Lars Kjellberg, VD Printley
lars.kjellberg@printley.se, +46(0) 8-555 401 09

Om Brand Factory
Brand Factory är Nordens ledande företag inom företags-, varumärkes- och produktprofilering. Bolagets försäljnings- och marknadskontor i Norden och Baltikum ställer en unik kompetens till förfogande inom projektledning, produktion, design och montage. Moderna produktionsanläggningar med hög kapacitet belägna i Esbo, Sveg, Linköping och Tallinn säkerställer leverans av högkvalitativa produkter till rätt pris. Bolaget har cirka 200 anställda och omsatte 2010 SEK 354 miljoner. För mer information, se www.brandfactory.se.

Om Printley
Printley är Skandinaviens största producent av tryck i storformat och levererar tryckta informationsbärare till butikskedjor, stortavlor för utomhusbruk, trafikreklam och broschyrer till Sveriges ledande detaljhandels- och konsumentvaruföretag. Printley är resultatet av sammanslagningar av de tre tryckeribolagen Silk & Screen, Rekord Offset och JP Screen & Offset och har drivits i sin nuvarande form sedan 2004. Bolaget är baserat i Farsta, Stockholm och har cirka 90 anställda och omsatte 2010 SEK 216 miljoner. För mer information, se www.printley.se.

Om Scope
Scope Growth II L.P. är en riskkapitalfond som investerar tillsammans med entreprenörer i nordiska företag med kommersiellt validerade affärsmodeller. Som aktiv ägare samarbetar Scope med ledningen i bolagen för att bygga internationellt skalbara bolag med uthållig tillväxttakt. Scope förvaltar idag två fonder med ett sammanlagt kapital som överstiger 1,2 miljarder kronor. För mer information, se www.scope.se.

Taggar: