Brandos säkrar 110 miljoner SEK i finansiering

Brandos AB (publ) har slutfört en riktad emission av aktier som tillfört Bolaget 75 miljoner SEK före avgifter. Därutöver har Bolaget hittills i år säkrat 35 miljoner SEK i nya krediter. Genom dessa åtgärder har Brandos tillförts 110 miljoner SEK. ”Den nya finansieringen gör oss väl rustade att hålla en hög tillväxttakt framöver”, säger Karl-Johan Pantzar, vd för Brandos.

Brandos har under det senaste året fortsatt att visa en hög tillväxt.  Under andra halvåret 2011 steg försäljningen med 125 procent och försäljningstillväxten under 2012 har varit fortsatt stark.

Den nu gjorda kapitalanskaffningen har gjorts för att möta behovet av mer rörelsekapital. Detta kapital möjliggör fortsatt tillväxt och en ytterligare förstärkning av det befintliga kunderbjudandet med ett av Europas största utbud av skor.

I emissionen deltog även delar av företagsledningen i Brandos, där samtliga nu efter emissionen är aktieägare.

Finansiell rådgivare till Brandos i samband med nyemissionen är Pareto Öhman AB.

För ytterligare information kontakta:
Karl-Johan Pantzar, VD, tel. +46 (0)739 80 80 65
Magnus Nordgren, CFO, tel. +46 (0)702 14 17 49
eller se www.brandos.com

BRANDOS är en av Europas största och snabbast växande skobutiker på nätet med över 27 000 modeller i lager från ca 500 välkända varumärken.  Vi vill ge våra kunder möjlighet att uttrycka sig, genom sina skor, och har som nätbutik ett supersortiment med alla typer av skor för att möjliggöra detta. Europa är vår marknad och vi säljer idag våra produkter i åtta länder. Vi står för mångfald och har idag 15 olika nationaliteter representerade bland våra cirka 100 anställda. Inspiration, glädje och omtanke för varandra är några av skälen till att vi är en arbetsplats att trivas på och växa med.

Sedan starten 2006 har Brandos haft en mycket stark tillväxt och mottagit flera utmärkelser. 2011 blev Brandos utnämnda till den bästa e-handelsbutiken enligt branschtidningen Dagens Handel. I år är Brandos finalist inom två kategorier i Retail Awards som arrangeras av branschorganet Svensk Handel och Dagens Handel.

Taggar: