Varning för phishing i skobutiker

Nordens största skobutik på nätet har blivit utsatt för bedrägeri och vill nu varna konsumenter för oseriösa skobutiker på nätet.

Brandos som är nordens största skobutik på nätet, med skoförsäljning i sju länder, har råkat ut för bedrägeri av oseriösa aktörer som genom att kopiera delar av sajten BRANDOS.no försöker tillskansa sig konsumenters kreditkortsuppgifter. Det upptäckta bedrägeriförsöket ligger på domänen minesko.com men det kan förekomma fler liknande sidor på fler språk.

”Vi uppmanar skokonsumenterna att vara uppmärksamma på sidor som ser ut som vår. Våra butiker ligger endast på domänerna brandos.com, brandos.se, brandos.no, brandos.fi, brandos.dk, brandos.be, brandos.de och brandos.nl. En butik för varje land vi säljer i.” säger Karl-Johan Pantzar, VD på Brandos. Han fortsätter ”På den oseriösa sidan minesko.com är det enkelt att se att sajten är ett bedrägeriförsök. Det står att de har 7956 olika skor men det finns bara ett litet antal skor på sajten. Språket på den oseriösa sajten är också en blandning av norska och engelska samt att man i kassan anger belopp i både norska kronor och dollar. Våra äkta sajter använder uteslutande det lokala språket och den lokala valutan samt har givetvis hela supersortimentet på över 8000 skor tillgängligt.”

Ärendet är polisanmält men vi på Brandos tar mycket allvarligt på säkerheten och väljer därför även  att gå ut och varna för detta bedrägeriförsök trots att det skulle kunna göra potentiella kunder oroliga för att handla på den egna äkta sajten. Något de alltså inte behöver vara. På brandos.se kan kunderna, ifall de känner sig osäkra på att betala med bankkort online, välja mellan fem säkra betalningsalternativ. Sajtens e-handel är dessutom certifierad av en oberoende tredje part.

För mer information, vänligen kontakta:

Brandos
Karl-Johan Pantzar, VD

Telefon:  +46-(0)73-980 80 65
E-mail: karl-johan.pantzar@brandos.com
Webb: www.brandos.com

BRANDOS har sedan starten 2006 vuxit till Nordens största skobutik på nätet. BRANDOS har ett av Europas överlägset största online-sortiment med över 8200 modeller från drygt 260 skomärken och erbjuder därmed skor till alla för alla ändamål. Försäljningen sker genom fullkomligt landsanpassade nätbutiker i sju länder: Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Nederländerna och Belgien. Till skillnad från många andra nätbutiker har BRANDOS fri frakt och fria returer samt öppet köp i 30 dagar vilket ger kunden möjlighet att prova skor hemma utan kostnad. För mer information se: www.brandos.se

Följ BRANDOS på Facebook http://www.facebook.com/brandos.se och Twitter: http://twitter.com/brandos_se