Bränder kostar årligen samhället över 4 miljarder kronor

I genomsnitt inträffar 10 bränder om dagen i olika verksamheter i Sverige och 2022 orsakade bränderna skador för över 4 miljarder kronor. Många av bränderna skulle kunna undvikas med rätt förebyggande åtgärder och med ökad kunskap. Under veckorna 11-12, den 11-22 mars, sätter Brandskyddsföreningen fokus på brandsäkerhetsfrågor under två ”Brandskyddsveckor” över hela Sverige

- Ett förebyggande brandsäkerhetsarbete är A och O i en verksamhet. Genom att arbeta förebyggande och se över sitt systematiska brandskyddsarbete samt öka kompetensen kring brandsäkerhet hos medarbetarna kan man både förhindra bränder och bli bättre på att hantera oväntade situationer, säger Mats Björs, generalsekreterare för Brandskyddsföreningen.

Svenska företag måste bli bättre på att hantera det oförutsägbara
I Sverige inträffade totalt 3 673 bränder under 2022. Många av dessa bränder får stora konsekvenser och i vissa fall påverkas hela orter om en stor arbetsgivare sätts ur spel. Att vara förberedd för oväntade situationerna är en bra strategi för att kunna hantera också mindre störningar.

- Företag behöver bli bättre förberedda på att hantera oväntade situationer. För att skapa en ur brandsäkerhetssynpunkt säker och robust verksamhet krävs medvetna åtgärder och en engagerad personal och företagsledning. Att bara följa minimikraven i lagstiftning räcker sällan för att säkerställa en resilient och hållbar verksamhet, säger Mats Björs.

Brandskyddsveckorna
Brandskyddsveckorna, som är ett initiativ av Brandskyddsföreningen, startar den 11 mars och syftar till att öka kunskapen om hur bränder kan förebyggas i företag och organisationer. Totalt medverkar Brandskyddsföreningens 20 lokala föreningar över hela landet genom olika aktiviteter.

Åtta grundbultar för ett bra brandskydd
Brandskyddsföreningen arbetar för ett brandsäkert och hållbart Sverige. Med åtta grundbultar anser vi att du kan skapa ett robust brandskydd i din verksamhet, se här >>

För mer information eller frågor, kontakta gärna:
Nadine Jones Pioud, presschef, Brandskyddsföreningen, tel: 070-542 77 18 eller e-post:
nadine.jonespioud@brandskyddsforeningen.se

Mats Björs, generalsekreterare, Brandskyddsföreningen, tel: 070-887 43 57 eller e-post:
mats.bjors@brandskyddsforeningen.se

Statistik över antal bränder i verksamheter i Sverige

Sverige 3673

Västra Götaland 623
Örebro 118
Östergötland 181

Statistik från MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Källa för kostnader är Svensk Försäkring.

Brandskyddsföreningen är en allmännyttig ideell förening som, tillsammans med de lokala brandskyddsföreningarna och våra medlemmar, arbetar och driver opinion för ett brandsäkrare och hållbart Sverige. Vi är ett opartiskt och branschöverskridande kunskapscentrum som ökar framtidens brandsäkerhet och minskar samhällets skadekostnader, bland annat genom kunskapsspridning, utbildning, restvärderäddning, besiktning och konceptet Heta Arbeten®. Brandskyddsföreningen arbetar fram gemensamma normer och regelverk för olika branscher och genom Insamlingsstiftelsen Brandforsk stödjer vi forskning och utveckling inom brandsäkerhetsområdet. Totalt omsätter Brandskyddsföreningen inklusive dotterbolag drygt 200 miljoner kronor per år. Läs mer på www.brandskyddsforeningen.se.

Brandskyddsföreningen
Besöksadress: Hammarbybacken 27