Dalarna först ut i initiativ för frivilliga räddare

Fredagen den 23 augusti presenterades nya nationella initiativet gällande civila insatser vid olycka och brand. Satsningen på samordning av Civila insatspersoner (CIP), som görs av Brandskyddsföreningen och LF Dalarnas, är ett första steg i att utveckla en rikstäckande verksamhet utifrån de lokala initiativ som finns idag. Genom att ge frivilliga i hela Sverige utbildning och utrustning kan fler snabbt kan vara på plats vid olyckor eller katastrofer och hjälpa till innan räddningstjänsten anländer. Först ut i Dalarna att ansluta sig var Smedjebackens kommun.

– Det känns väldigt roligt att vi är första kommunen att hoppa på det här initiativet. Vår vision är att detta kommer bidra till att stärka vår befolknings säkerhet ytterligare, och samtidigt uppmuntra fler att engagera sig genom att bli en Civil insatsperson. Detta initiativ stärker inte bara räddningstjänsten utan främjar också gemenskap och beredskap inom samhället, säger Matilda Kilström, vice ordförande i kommunstyrelsen i Smedjebacken.

Civil insatsperson (CIP) är en frivillig som tack vare kontakt med SOS Alarm snabbt kan vara på plats vid en olycka eller krissituation för att hantera bränder, hjärtstopp, trafikolycka och andra kriser. Styrkan ligger i den lokala närvaron och att personer får utrustning och utbildning som skapar förmåga att snabbt vara på plats. Civila insatspersoner kompletterar räddningstjänsten i situationer där samhällets resurser har lång framkörningstid eller det är svårt av andra skäl att snabbt få till en effektiv insats. Satsningen i Dalarna är det första steget i det rikstäckande initiativet och genomförs tillsammans med LF Dalarnas.

– Vi är det första försäkringsbolaget i Sverige som tillsammans med Brandskyddsföreningen utvecklar den här möjligheten att bli Civil insatsperson. Satsningen är särskilt viktig på landsbygden, eftersom det kan dröja innan räddningstjänsten når fram. Just nu utbildas och rekryteras flera hundra personer och 2025 ska verksamheten vara fullt utvecklad i Dalarna. Det känns som ett oerhört viktigt och meningsfullt projekt och vi är glada över att vara en del av det, säger Ola Berglund, senior rådgivare på LF Dalarnas.

Eliot Lundby Wieslander, nationell samordnare för Civil insatsperson på Brandskyddsföreningen, fortsätter:

– Under dagen presenterades bland annat initiativet, hur det kommer användas i Dalarna och dess betydelse för samhället. De allra flesta vill hjälpa till när något händer och som Civil insatsperson får du också kunskap och möjlighet. Målet är att ha utbildat ca 2 000 personer i länet på sikt, varav 100 personer till att börja med.

Om CIP
CIP har funnits länge i några kommuner, med goda resultat – men samordning och flera förutsättningar för att få ett ideellt engagemang att fungera har saknats på många platser. Genom utbildning, utrustning och utlarmning bidrar Brandskyddsföreningens initiativ för Civil Insatsperson, CIP, till att förebygga olyckor och att minska skador när de ändå sker genom att medmänniskor snabbt kan hjälpa till.

– Alla som har viljan att hjälpa ska ha möjligheten att göra det. På Brandskyddsföreningen är vi övertygade om att det bästa sättet att bygga samhällets förmåga är att bygga människors förmåga. Tillsammans kan vi rädda liv, egendom och stärka banden som för samhället samman, avslutar Eliot Lundby Wieslander.

Pressfrågor: Camilla Carlsson, Chef Marknad och kommunikation
camilla.carlsson@brandskyddsforeningen.se

Frågor om CIP: Eliot Wieslander, Nationellt ansvarig Civila insatspersoner
eliot.wieslander@brandskyddsforeningen.se

Brandskyddsföreningen är en allmännyttig ideell förening som arbetar och driver opinion för ett brandsäkrare Sverige. Vi är ett ledande kunskapscentrum som ökar framtidens brandsäkerhet och minskar samhällets skadekostnader, bland annat genom besiktning, utbildningar, restvärderäddning och konceptet Heta Arbeten®. Brandskyddsföreningen arbetar fram gemensamma normer och regelverk för olika branscher och genom Insamlingsstiftelsen Brandforsk finansierar vi forskning och utveckling inom brandsäkerhetsområdet. Läs mer på www.brandskyddsforeningen.se.

Taggar:

Snabbfakta

Civil insatsperson (CIP) är en frivillig som tack vare kontakt med SOS Alarm snabbt kan vara på plats vid en olycka eller krissituation för att hantera bränder, hjärtstopp, trafikolycka och andra kriser. Satsningen på samordning av Civila insatspersoner (CIP), som görs av Brandskyddsföreningen och LF Dalarnas, är ett första steg mot att ge frivilliga i hela Sverige utbildning och utrustning, så att fler snabbt kan vara på plats och hjälpa till innan räddningstjänsten anländer.

Citat

Detta initiativ stärker inte bara räddningstjänsten utan främjar också gemenskap och beredskap inom samhället.
Matilda Kilström, vice ordförande i kommunstyrelsen i Smedjebacken
Ola Berglund, senior rådgivare på LF Dalarnas
Tillsammans kan vi rädda liv, egendom och stärka banden som för samhället samman.