Finska brandmän uppmärksammas för berömvärda insatser

Den 9 november delar Brandskyddsföreningen ut förtjänsttecken i guld till de 100 finska brandmän som bistod Sverige och deltog i räddningsarbete i samband med de omfattande skogsbränderna i somras. De finska brandmännen får Brandskyddsföreningens förtjänsttecken i guld som erkänsla för berömvärda insatser för ett brandsäkrare Sverige i samband med skogsbränderna sommaren 2018.

Mottagningen och utdelningen sker på Sveriges ambassad i Helsingfors, Finland, fredagen 9 november kl.14-16. Förutom brandmännen deltar bland annat Kimmo Kohvakka, Räddningsöverdirektörer och Janne Koivukoski, Beredskapsdirektör, båda från Inrikesministeriet, samt Brandskyddsföreningen Sveriges generalsekreterare Anders Bergqvist.

- Denna sommar kommer vi alltid att bära med oss i minnet. En värme och torka som ledde till omfattande bränder i flera delar av landet. Tack vare heroiska insatser från många olika verksamheter, organisationer och frivilliga lyckades vi stävja en ännu större brandspridning. I detta arbete var hjälpen från de finska brandmännen ovärderlig och det är de vi vill uppmärksamma med dessa förtjänsttecken, säger Ander Bergqvist generalsekreterare Brandskyddsföreningen.

Initialt uppmärksammas de finska brandmännens insatser av den svenska ambassaden i Finland som kontaktade Brandskyddsföreningen Sverige. Brandskyddsföreningen Sverige har utifrån de insatser som de finska brandmännen genomfört valt att uppmärksamma detta med att dela ut förtjänsttecken.

För mer information, frågor eller intervjuer, kontakta gärna:
Anders Bergqvist, generalsekreterare, Brandskyddsföreningen, 070-594 33 37, anders.bergqvist@brandskyddsforeningen.se
Nadine Jones Pioud, pressansvarig, Brandskyddsföreningen, 070-542 77 18, nadine.jonespioud@brandskyddsforeningen.se

Brandskyddsföreningen är en allmännyttig ideell förening som arbetar för ett brandsäkrare Sverige. Brandskyddsföreningen är ett ledande kunskapscentrum som ökar framtidens brandsäkerhet och minskar samhällets skadekostnader. Brandskyddsföreningen driver affärsverksamhet inom bland annat utbildning, förlag, restvärderäddning, brand- och säkerhetscertifiering samt inom brandforskning. www.brandskyddsforeningen.se.