Pressinbjudan: Hur kommer framtidens brandskydd att se ut och hur kommer de nya byggreglerna att påverka utvecklingen?

Välkommen att delta på Brandskyddsföreningens panelsamtal den 8 maj.

Det pågår ett genomgripande arbete för att förändra de svenska byggreglerna - det största reformarbetet av svensk bygglagstiftning på över 25 år. Efter Grenfell-katastrofen i London har Brandskyddsföreningen efterlyst flera förändringar för att brandsäkerheten ska bli bättre, men kommer de nya reglerna att skapa ett bättre brandskydd? Eller kanske blir det rentav sämre?

Just nu är Kommittén för modernare byggreglers slutbetänkande på remiss. Flera viktiga aspekter diskuteras som kan påverka brandskyddet och förslaget innehåller flera långtgående förändringar för att förenkla den svenska byggprocessen. Samtidigt genomför Boverket ett omfattande arbete med att förändra strukturen i byggreglerna.

Detta har skapat en diskussion om hur de nya reglerna kommer att se ut och hur de kommer att påverka byggandet och brandsäkerheten. Ta chansen att lyssna på experter och sakkunniga från branschen och ställa frågor.

Datum: Den 8 maj
Tid: Kl. 11-12
Plats: Panelsamtalet hålls som ett webinarium, anmälan sker till pressansvarig på mail: nadine.jonespioud@brandskyddsforeningen.se

Expertpanelen består av:

Magnus Nordberg
, Brandkonsult, Brandingenjör - Civilingenjör riskhantering, Brandkonsulten Kjell Fahlqvist AB, Ordförande Sveriges brandkonsultförening, BRA

Ulrika Nolåker, Husbyggnadsingenjör, Konsult, Bygglagsakademin AB, Ordförande Föreningen Sveriges Byggnadsinspektörer, FSB

Ola Carlén, Vakthavande brandingenjör, Storstockholms brandförsvar, Föreningen Sveriges brandbefäl, Ordförande utskottet för plan och bygg, SBB Stockholm-Gotland

Anders Johansson, Brandingenjör, Boverket, Svensk representant i EU-kommissionens brandgrupper Advisery Group Fire och FIEP

Caroline Bernelius Cronsioe, Brandkonsult, Affärsområdeschef, Brandingenjör - Civilingenjör riskhantering, Prevecon Brand & Riskkonsult, Vice ordförande Föreningen för brandteknisk ingenjörsvetenskap, BIV

Brita Gilén, Byggnadsingenjör, Certifierad Kontrollansvarig, Certifierad sakkunnig tillgänglighet (TIL2), PE - Projektledning & Management, Styrelsemedlem i tillgänglighetscertifierades riksförbund, TILR

Panelsamtalet leds av Ville Bexander, sakkunnig byggnadstekniskt brandskydd, Brandskyddsföreningen, och moderator är Anna Karin Källén, expert opinionsfrågor, Brandskyddsföreningen.

För mer information och anmälan, vänligen kontakta:
Nadine Jones Pioud, pressansvarig Brandskyddsföreningen, tel: 070-542 77 18 eller mail: nadine.jonespioud@brandskyddsforeningen.se

Brandskyddsföreningen är en allmännyttig ideell förening som arbetar för ett brandsäkrare Sverige. Brandskyddsföreningen är ett ledande kunskapscentrum som ökar framtidens brandsäkerhet och minskar samhällets skadekostnader. Brandskyddsföreningen driver verksamhet inom bland annat utbildning, förlag, besiktning, restvärderäddning, brand- och säkerhetscertifiering samt brandforskning. www.brandskyddsforeningen.se