Gärdet i Stockholm förvandlas till slagfält

Report this content

​Den 26-28 augusti förvandlas Gärdet i Stockholm till ett slagfält när flera hundra privatpersoner och företag drabbar samman med baseballträn. Det vi talar om är Brännbollsfestivalen, som har målet att bli Sveriges största brännbollsturnering. Turneringen har sin förebild i Umeås stora folkfest, Brännbollsyran. I Umeå har man spelat brännboll i turneringsform sedan 1970-talet.

I år tar de före detta Umeåstudenterna Ola Lundberg och Rickard Johnsson denna folkfest till Stockholm! Det utlovas frivarv, utbränningar och enhandlyror. En och annan kommer säkert att vara på lyran också säger Ola då det kommer att finnas mat- och öltält på Gärdet, men kom ihåg – domar’n dömer!

Under torsdag och fredag spelar företag och på lördagen är det fritt fram för privatpersoner att anmäla sitt kompisgäng. Det kommer att bli intressanta matcher i företagsturneringen då bl.a. ärkerivalerna TeliaSonera, Telenor och 3 kommer att mötas. Det är tur att vi kommer att ha ordningsvakter på plats skrattar Rickard! Under lördagen finns plats för totalt 256 st. lag och de som vill anmäla sig gör det via festivalens webbplats. Det går att anmäla sig fram till den 27 augusti.

Genom att starta Brännbollsfestivalen går Brännbollsfestivalen mot strömmen och trotsar den nedåtgående trenden med festivaler som läggs ner eller går på knäna av ekonomiska förluster. Stockholm saknar stora evenemang som alla kan delta i oavsett ålder och fysik. Brännbollsfestivalen slår ett slag för lek, spel och tävlan där alla kan vara med!

För frågor kring festivalen kontakta Brännbollsgeneral Ola Lundberg 076-23 22 400,ola@brannbollsfestivalen.se eller besök festivalens webbsida: www.brannbollsfestivalen.se

Brännbollsgeneral Ola Lundberg: 076-23 22 400, ola@brannbollsfestivalen.se

Stockholms största brännbollsturnering

Brännbollsfestivalen är en stor brännbollsturnering och folkfest i Stockholm som äger rum på Gärdet den 26-28 augusti 2010. Torsdag och fredag är vigd åt företagsturneringar medan lördagen är öppen för såväl företag som privatpersoner/kompisgäng.

Vi som anordnar turneringen heter Ola Lundberg och Rickard Jonsson. Idén till Brännbollsfestivalen fick vi som studenter vid Umeå Universitet. I Umeå har brännbollsturneringen Brännbollsyran funnits sedan sjuttiotalet. Nu tar vi denna folkfest till Stockholm!

Anmäl ditt lag innan 27/8 på www.brannbollsfestivalen.se