Regeringens skatteförslag hotar den förnybara torven till förmån för fossila bränslen

Report this content

Finansdepartementet föreslår i en promemoria en generell minskning av skatten för fossila bränslen för värmeproduktion. Branschföreningen Svensk Torv anser att dessa åtgärder tillsammantaget innebär att konkurrensläget för torv, och andra förnybara bränslen, försämras ytterligare gentemot fossila bränslen.

Resultatet blir att torv behandlas på ett mycket mer ogynnsamt sätt än olja och kol i EUs system för handel med utsläppsrätter.

- Förslaget står i strid med riksdagens beslut från 2003 om att torv ska införas i elcertifikatssystemet. Följden kommer bli att användningen av kol, olja och naturgas ökar, liksom utsläppen av koldioxid, säger Claes Rülcker, vd Svensk Torv. Svensk Torv avstyrker därför förslaget i sitt remissyttrande.

- Detta är ytterligare ett dråpslag mot den inhemska, förnybara torven som används som bränsle i kraftvärmeverk. Dessutom har regeringen ännu inte genomfört de utlovade förändringarna i EUs regelverk som utlovades i energipropositionen redan 2009, fortsätter Claes Rülcker.
-Ytterligare ett orosmoln är att regeringen har aviserat att man kommer att väcka frågan om en eventuell utfasning av torv ur elcertifikatssystemet. Detta skatteförslag öppnar för att återintroducera fossila bränslen som ersättning för torven och även för vissa biobränslen, konstaterar Claes Rülcker.

För mer information, kontakta gärna:

Claes Rülcker, vd, Branschföreningen Svensk Torv
claes.rulcker@svensktorv.se