Lagförslag om hjärtstartare i bostadsområden

Report this content

Branschrådet för Hjärtstartare i Sverige, BFHS, har tagit fram ett lagförslag för att få fler hjärtstartare i bostadsområden. Lagförslaget innebär ett krav på hjärtstartare som liknar hur det idag finns krav på brandskyddsutrustning. Ett lagkrav skulle kunna rädda hundratals liv i Sverige varje år.

Det inträffar runt 6 000 hjärtstopp om året utanför sjukhus i Sverige. Genom hjärt-lungräddning överlever ungefär var tionde. Den siffran skulle kunna dubblas om tillgången på hjärtstartare var högre och fler kände till hur de ska agera vid ett hjärtstopp.

BFHS har arbetat fram ett lagförslag för att öka tillgången på hjärtstartare ute i samhället. Förslaget innehåller ett krav på hjärtstartare i bostadsområden, eftersom det är där 70 procent av hjärtstoppen inträffar. Idag finns de flesta hjärtstartarna på arbetsplatser och i andra slags offentliga lokaler.

– För att rädda en person som drabbats av hjärtstopp krävs att hjärt-lungräddning sätts in direkt. Med hjärtstartaren kan vi också få i gång hjärtat igen. För att klara detta måste hjärtstartaren finnas tillgänglig och kunna hämtas inom minuter. Det här är en fråga där politikerna genom enkla medel skulle kunna rädda väldigt många liv. säger Jonas Köpcke, ordförande i Branschrådet för Hjärtstartare i Sverige.

Lagförslaget tar avstamp i motsvarande lagstiftning som finns för brandskyddsutrustning i fastigheter. Fastighetsägare och bostadsrättsföreningar med minst tio bostäder blir enligt förslaget skyldiga att sätta upp en hjärtstartare.

– Poängen är att hjärtstartaren ska vara lätt tillgänglig och finnas i trapphuset eller på annan gemensam plats. Det viktiga är sedan att alla som bor där känner till var den finns och kan hämta den så fort det bara går. Vi kommer nu att ta lagförslaget och ha det som utgångspunkt i diskussioner med de politiska partierna och andra berörda beslutsfattare, säger Jonas Köpcke.

• Varje år inträffar runt 6 000 fall av hjärtstopp utanför sjukhus i Sverige.
  • 600 liv räddas tack vare påbörjad hjärt-lungräddning.
  • För varje minuts dröjsmål vid hjärtstopp minskar överlevnadsgraden med 10 procent.

För mer information:

Jonas Köpcke 070-6256593

Om Branschrådet för Hjärtstartare i Sverige

Branschrådet för Hjärtstartare i Sverige (BFHS) verkar för en sund och ansvarstagande bransch för hjärtstartare vilket i förlängningen gör att fler överlever plötsligt hjärtstopp. Vi gör det genom att informera om rekommendationer, riktlinjer, råd och regelverk som omfattar hjärtstartare. BFHS grundades hösten 2015 av företag och intresseorganisationer i branschen.