Modern vedeldning är skonsam mot miljön

Report this content

Byt gammal eldningsutrustning mot ny, säger Brasvärmeföreningen med anledning av en rapport från Naturvårdsverket. Härutöver önskar föreningen stränga krav på effektivitet och miljöanpassning för all eldningsutrustning som saluförs.

Sverige är ett av de länder i Europa som har de lägsta halterna av luftföroreningar i tätorter. Det konstateras i en rapport från Naturvårdsverket och IVL som visar att luftkvalitén i tätorter är ungefär de samma som i slutet av 1990-talet. Men för att nå de uppsatta miljömålen måste luftföroreningarna minskas ytterligare. Naturvårdsverket uppmärksammar i sin rapport att vedeldning i vissa kommuner ger höga partikelutsläpp. I Sverige förekommer två typer av vedeldning. Permanent eldning i vedpannor för uppvärmning av bostadsytor och varmvatten och trivseleldning i braskaminer och kakelugnar, s.k. lokaleldstäder. - All felaktig eldning kan ge upphov till onödiga utsläpp men den största föroreningskällan är gamla, dåligt fungerande vedpannor, säger Björn Valentin, ordförande i Brasvärmeföreningen. Eldstäder som används året runt för värme och varmvatten kan ge stora problem om de inte anpassats till dagens miljökrav. I Brasvärmeföreningen arbetar vi bara med lokaleldstäder. Också här är det viktigt att se till miljömålen. I Sverige finns 700 000 lokaleldstäder som öppna spisar, kakelugnar och braskaminer. Om alla omoderna lokaleldstäder byttes mot moderna miljöanpassade anläggningar skulle luftkvaliteten kunna förbättras ytterligare. I Frankrike och Italien finns ekonomiskt stöd för den som installerar modern brasvärme. I Oslo har myndigheterna infört ett konverteringsstöd på 3000 NKR till alla som byter gamla kaminer mot nya med modern förbränningsteknik. Bakgrunden var att Oslo kommun satsade brett på en renare utomhusluft. Sedan konverteringsstödet infördes i Oslo kommun har 8 000 bostäder bytt ut sina gamla kaminer och eldstäder. Det har reducerat utsläppen med 70 ton. - Vi hoppas att myndigheterna ska lära sig skillnaden mellan småskalig vedeldning i pannrummet och modern brasvärme i vardagsrummet och mellan gammal och ny teknik, säger Björn Valentin. Modern brasvärme är en bra, el-oberoende kompletterande värmekälla som är baserad på biobränsle. Med moderna kaminer får vi en miljövänlig eldning som inte får blandas ihop med felaktig eldning i gamla vedpannor. Moderna kaminer är utrustande med ett s.k Clean-burning system, som gör att elden alltid får tillräckligt med syre för att brinna rent och effektivt. Det gör att det är lätt att elda på rätt sätt. Den viktigaste miljömässiga skillnaden är att modern teknik säkerställer en mer fullständig förbränning som bara ger upphov till koldioxid, vattenånga och aska. Fullständig förbränning ger också bättre värmeekonomi.