Gör din egen korv med kraftfulla köttkvarnen Braun G1500 och Fredrik Elin på Urban Deli

Svenskarnas intresse för mat fortsätter att vara oerhört stort och trenden att tillaga från grunden hemma i det egna köket håller i sig. För den som redan behärskar surdegskulturen och kan dekorera sina egna cupcakes kan hemgjord korv vara nästa utmaning i köket. Med ett bra grundrecept, tips från ett proffs och rätt utrustning finns förutsättningarna för att lyckas.

Att göra egen korv från grunden är nästa trend för den händige amatörkocken och med köttkvarnen G1500 från Braun har du den rätta utrustningen som krävs för att göra jobbet.

”En köttkvarn är nog något många förknippar med barndomen i mormors kök men faktum är att produktkategorin ökar snabbt i Sverige”, säger Peter Wallentin, PR Manager för Braun i Norden. ”Jag tror det mycket beror på att det genuina matintresset hos svenskarna och att fler och fler både är intresserade av innehållet i maten de äter och vill utmana sig själva i köket där hemma”.

Fredrik Elin, Kökschef på Urban Deli i Stockholm, har fått mycket uppskattning för sina hemlagade korvar som är ett populärt och återkommande inslag på Urban Delis menyn. Fredrik är också en av dem som arbetat för att höja korvens status och åter lyfta in den i finrummet;

”En god hemlagad korv är något av det bästa jag vet. En korv är så mycket mer än ”bara” en korv, det är ett vackert hantverk och kan verkligen ge utlopp för stor kreativitet i köket. Men det behöver inte för den sakens skull vara svårt, med rätt förberedelser och bra råvaror har man en bra grund för att lyckas”, säger Fredrik Elin, Kökschef på Urban Deli i Stockholm.

G1500 är en kraftull köttkvarn som kan mala kött, fisk, grönsaker m.m. Den har tre olika skivor i rostfritt stål med hål i olika dimensioner, 3 mm, 4,5 mm och 8 mm samt ett korvhorn för att kunna fylla egen korv. Brauns köttkvarn G1500 finns i butik till det rekommenderade priset 1190 kronor.

Fredrik recept på hemlagad korv med smak av Karl Johan-svamp och Cognac

Ingredienser till korven
1 kg fläskkarré, tärnad
250 g späck, tärnat
30 g salt
150 g stekt Karl Johansvamp, kyld
35 g cognac
5 g nymald svartpeppar
30 puré av rostad vitlök (rostad i matolja), kyld

Ingredienser till korvskinnet
Grisfjälster

Så gör du
Kyl alla ingredienserna och de löstagbara delarna till kvarnen innan beredning.

Blanda ingredienserna väl. Mal blandningen grovt i en köttkvarn tillsammans med lite krossad is. Isen hjälper till att hålla ingredienserna kalla. Späd med lite isvatten vid behov för att få till en bra konsistens.

Byt tillbehör på köttkvarnen och förbered för korvstoppningen.

Trä på grisfjälstret och fyll med korvsmeten till önskad storlek på korvarna. Låt korvarna vila i kylen över natten. Stek sedan på låg temperatur. Har man tid och möjlighet är det väldigt bra att också ånga av korven på låg temperatur innan man kyler ner den.

Fredriks bästa tips till hemmakocken för den perfekta korven:
Tänk på att blanda noga, köttproteinerna har svårt att binda vatten om de inte bearbetas ordentligt. Man vill att proteinerna ska bli ”långa”, ungefär som när man knådar en deg och man märker direkt när man har blandat bra för färsen känns jämn och inte ”vattnig”.

Kyl, kyl och åter kyl! Det är väldigt viktigt att kyla allt väl. När man bearbetar färsen skapas friktionsvärme och om färsen blir för varm börjar fettet smetas ut och resultatet blir en torr korv.

Råvarorna är självklart väldigt viktiga. Jag använder alltid kött från traditionellt utfordrad gris, då fettet i exempelvis rapsgris är ganska löst och riskerar att ge en torr korv. Anledningen till att fettet blir löst är att grisen matas med fleromättade fetter som ju är flytande i rumstemperatur.

Har man fått in luft i färsen kan man försiktigt picka hål i fjälstret med en nål och låta korven vila över natten. Om det behövs kan man upprepa proceduren genom att försiktigt sticka hål i de kvarvarande luftbubblorna.

Våga experimentera!

Procter & Gamble
Mer än fyra och en halv miljard människor världen över använder Procter & Gambles produkter i sin vardag. Företaget har en av de starkaste produktportföljerna med kvalitetsvarumärken så som Braun®, Pampers®, Ariel®, Always®, Pantene®, Mach3®, Oral-B®, Duracell®, Olay®, Head & Shoulders®, Wella®, Gillette®, Fusion® och Vicks®. P&G verkar idag i ca 75 länder världen över. För mer information och de senaste nyheterna, se www.se.pg.com.