• BraunPrize 2012/

Juryarbetet i BraunPrize 2012 avgjort: Svenske Jens Andersson en av vinnarna i den prestigefulla internationella designtävlingen

Report this content

Braun presenterar med stolthet vinnarna från den 18:onde upplagan av det prestigefulla BraunPrize Industrial Design Awards. Vinnarna tillkännagavs den 26 september 2012  under en galamiddag i Brauns högkvarter i tyska Kronberg. Priser delades ut i kategorierna ”Exceptional Design Innovation”, “Sustainable Solutions” och “Best Talent from Individual Countries around the World” där svenske Jens Andersson var en av vinnarna.

Temat för BraunPrize 2012 var "Smart design för en bättre vardag" då målet är att skapa innovativa produkter som förbättrar vardagen för konsumenter runt om i världen. För första gången breddades också BraunPrize – från att tidigare har varit en tävling för studenter kunde nu även profesionella designers och entusiaster delta vilket också märktes i det imponerande antalet tävlande – hela 2399 bidrag från 73 länder världen över lämnades in.

Årets jury bestod av internationellt erkända designexperterna professor Naoto Fukusawa, Jane Fulton Suri, professor Anne Bergner och Brauns chef för forskning och utveckling, Dr Dirk Freund. Professor Oliver Grabes, Brauns chefsdesigner, var juryns ordförande.

"Juryn hyllar varenda en av årets vinnare eftersom alla visar en skicklighet och passion för att skapa exceptionella produktlösningar till vardagliga utmaningar. Vi är inspirerade av tillväxten och kvaliten på ansökningarna till årets BraunPrize och alla finalisterna visar en vision som utmanar normen för att skapa innovativ och praktisk design", säger professor Oliver Grabes.

Best Talent from Individual Countries around the World
Nytt för i år var priser för de mest talangfulla i varje enskilt land runt om i världen. Totalt utsågs femton nationella vinnare i studentkategorin och ytterligare femton i kategorin för proffesionella/entusiaster. För Nordens räkning plockade en svensk och en finländare hem priset:

Svenske Jens Andersson tilldelades den profesionella nordiska utmärkelsen med bidraget ”In-flight – Food Delivery Conecept”. Hans design föreslår ett nytt ergonomiskt system för mat-servering ombord flygplan med en motordriven vagn som flexibelt utrustas för olika serverings-situationer.

Nordens stolthet inom studentkategorin blev Antti Eskeli, från Finland. Han hyllades med sin estetiskt tilltalande utformning av en modulär förlängningssladd kallad ”Versatile” som utvecklas för att för att passa fler behov och ge en bättre användarupplevelse.

Exceptional Design Innovation – Student
Sebastien Riechel, från Tyskland, vann i studentkategorin med sin dynamiska utveckling av en krycka, ”Agil – Flexible Walking Aid”. Det flexibla hjälpmedlet ser till att fördela kropssvikten jämnare under en promenad och där med minska risken för att ramla.

Exceptional Design Innovation – Professionella/Entusiaster
Oliver Klein från Tyskland vann med sitt unika bidrag "Känguru – Mobility Concept for the Urban Context with Infant" – en bärsele och cykelstol för barn i ett. Denna produkt är ett säkert och ergonomsikt sätt för föräldrar att färdas med sina små barn både gåendes och via cykel.

Sustainability Award
Med koppling till P&Gs syfte och mål att stödja en hållbar utveckling i alla verksamheter och produkter infördes en ny priskategori i årets upplaga av tävlingen; 2012 BraunPrize Sustainablilty Award. Utmärkelsen fokuserar på designprojekt med särskilt starkt fokus på hållbara lösningar för vardagen och bidragen som lämnades in höll en oerhört hög standard varpå juryn enades om två vinnare i studentkategorin av Sustainability Award:

- Bruno Pagnoncelli från Rio de Janeiro i Brasilien, bidrog med "Nucleario – Geo Engeneering Concept“ ett koncept för att restaurera regnskogen i skadade områden. Den smarta lösningen innefattar plantor som släpps med helikopter för att täcka stora områden, kräver minimalt underhåll och maximal effektivitet genom att använda biologiskt nedbrytbara material.

- En elevgrupp från Storbrittanien bestående av Jonathan Fraser, Julene Aguirre, Aran Dasan och Jacky Chung vann med "Ento – The Art of Eating Insects", en karta över hur man kan introducera ätbara insekter i västerländsk föda och på så sätt skapa alternativ till icke hållbart producerat protein.

På den professionella sidan av BraunPrize Sustainability Award tilldelades priset Frog Design från USA, bestående av Paul Bradley, Jonas Damon, David Gustafson, Jinseok Hwang, Ryan Wickre och Brian Wasson. Deras design "Revolver – Personal Wind Turbine" producerar el genom ett bärbart vindkraftverk som kan generera upp till 35 watt för att ladda bärbar elektronik såsom en laptop eller kamera.

"Vårt uppdrag är att beröra och förbättra livet för konsumenter över hela världen och BraunPrize uppnår just detta. Genom att visa framstående industriell design vill vi vårda och främja talanger och göra deras design tillgänglig för fler människor runt om i världen" avslutar Phil Duncan, Global Design Officer på P&G.

För ytterligare information om BraunPrize besök www.braunprize.com eller följ @Braun på Twitter och www.facebook.com/Braun. Bildmaterial finns på http://www.flickr.com/photos/braun-news.

För mer information om Braun, vänligen kontakta;
Peter Wallentin, PR Manager Braun Norden
E-post: wallentin.p@pg.com

Jessica Ljunggren, MSL
E-post: jessica.ljunggren@mslgroup.com

Om BraunPrize
När BraunPrize etablerades 1968 var det Tysklands första internationella tävling för att lyfta fram unga designers arbete, belysa vikten av industriell design och innovativa produkter runt om i världen. Besök www.braunprize.com för mer information.

Om Braun
Braun grundades i Tyskland 1921 och är ett dotterbolag till Procter & Gamble. Braun tillverkar ett brett utbud av hushållsmaskiner som förenar innovation, pålitlighet och kreativ design. Utbudet består av elektriska rakapparater och skönhetsprodukter till hushållsmaskiner. Brauns produkter har distribution över hela världen. Besök http://www.braun.com för de senaste nyheterna och för mer djupgående information om Brauns varumärke.

Taggar: