Bravida Danmark installerar för 114 miljoner DKK när DSB bygger ny verkstad för eldrivna tåg

Bravida Danmark kommer på uppdrag av M. J. Eriksson stå för de tekniska utomhusinstallationerna vid DSB:s nya verkstad i Aarhus för eldrivna tåg.

Den framtida verkstaden på 20 000 kvadratmeter kommer tillsammans med den nya verkstaden på Godsbanen i Köpenhamn att vara de primära platserna för underhåll av DSB:s framtida eldrivna tåg. I Bravidas uppdrag ingår installation av ström, belysning och försörjning i utomhusområdet.

Ett av önskemålen är att byggnationen ska vara så hållbar som möjligt och uppnå guldcertifiering via det så kallade ”DGNB-certifieringssystemet”.

– Vi är stolta över att vara en del i detta projekt där hållbarhet har hög prioritet i utförandet av verkstäderna. Det är ett stort och spännande uppdrag för Bravida som landats efter en lång anbudsprocess. Det här visar att Bravida Baneteknik och Infrastruktur är marknadsledande inom området, kommenterar Johnny Hey, vd för Bravida Danmark.

Brian Madsen, regionchef på M.J. Eriksson kommenterar:

– Vi är mycket glada över att gratulera Bravida till det vunna kontraktet på DSB-verkstaden i Aarhus. Vi har haft ett nära samarbete med Bravida i det förberedande arbetet och ser fram emot att fortsätta det goda samarbetet under uppdragets gång.

Projektet påbörjas i mitten av 2023.