Bravida delårsrapport januari – mars 2010

Skandinaviens ledande installations- och serviceföretag Bravida förbättrar sitt resultat i en fortsatt kärv marknad. Resultatet det första kvartalet ökar till 125 (112) MSEK, vilket motsvarar en resultatmarginal om 4,8 (4,4) procent. Omsättningen för det första kvartalet ökar med 3 procent till 2 592 MSEK (2 526).

Det råder en stark prispress i marknaden, därför är det mycket tillfredställande att vi trots detta ökar vårt resultat. Starkt lönsamhetsfokus där vi undviker projekt med hög risk och svag lönsamhet samt att vi minskat våra administrativa kostnader har bidragit till detta. Vi har också varit framgångsrika i vår strategi att öka andelen serviceintäkter till 50 procent av vår totala omsättning – serviceintäkterna fortsätter att öka och motsvarar nu 45 procent av vår omsättning. Bravida är ett stabilt bolag med högt tekniskt kunnande som klarat lågkonjunkturen bra och samtidigt flyttat fram sina positioner inom flera områden såsom service och energibesparande kundlösningar. I kombination med fortsatt fokus på lönsamheten i varje projekt och våra administrativa kostnader kommer vi att vara väl positionerade att öka vår tillväxt när installations- och servicemarknaden åter tar fart. Torbjörn Torell VD och koncernchef

Taggar: