Bravida Norge etablerar sig i Finnmark och förvärvar elbolaget AB Elektro AS

Bravida Norge förvärvar AB Elektro AS och etablerar sig därmed inom el och havsbruk i Finnmark i Nordnorge. Bolaget omsätter 68 miljoner norska kronor och har 32 anställda.

Förvärvet ger Bravida ett nytt stort geografiskt område och blir koncernens nordligaste avdelning. AB Elektro som grundades 1997, har idag sitt huvudkontor i Alta och verksamheter i Burjord, Troms och Finnmark. Bolaget är en totalleverantör av service och installation inom el samt tekniska anläggningar och kunderna består av både offentliga aktörer och privata företag.

– Det här förvärvet stärker vårt erbjudande till kunder i Nordnorge och det är roligt att vi blir koncernens nordligaste avdelning. Det kommer öka vår förmåga avsevärt att leverera bra projekt och servicetjänster inom el och vi får även en betydande position som leverantör till havsbruksnäringen. Vi är mycket glada över att nu välkomna AB Elektro AS att bli en del av Bravida med den spetskompetens och innovation som de besitter, samt duktiga medarbetare, kommenterar Ronny Øvreviks, divisionschef för division Kysten i Bravida Norge.

Idag ägs AB Elektro AS till 50 procent av vd Harald År Farstad och till 50 procent av projektledare Daniel Åsheim, som båda kommer fortsätta resan vidare tillsammans med Bravida. Harald Ås Farstad kommenterar:

– När vi började fundera på att sälja vårt bolag såg vi snabbt Bravida som företaget vi ville sälja till. Det har varit en spännande resa hit, och jag ser fram emot utvecklingen och fortsättningen vidare som en del av Bravida.

Bravida tillträder som ägare den 1 februari 2022.

Liselotte Stray
Kommunikationschef koncern
liselotte.stray@bravida.se
+46 76 852 38 11

Bra fastigheter gör skillnad, därför finns Bravida. Som Nordens ledande leverantör av tekniska helhetslösningar inom service och installation hjälper vi våra kunder att skapa väl fungerande och hållbara fastigheter.

Bravidas långsiktiga mål är att vara klimatneutral i hela värdekedjan år 2045. Vi har 12 000 medarbetare och finns på över 180 orter i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bravidas aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. www.bravida.se