Bredband2 förvärvar Adamos kundstock

Adamo är idag Sveriges tredje största operatör i öppna stadsnät med c:a 17 000 FiberLAN bredbandskunder och c:a 3 000 IP-telefonikunder. Bredband2 förvärvar Adamos samtliga bredbands- och IP-telefonikunder med övertagande från den 1/1-2009.

Bredband2 stärker därmed sin ställning ytterligare som Sveriges klart största bredbandsoperatör i öppna stadsnät.

Finansieringen av förvärvet kommer ske via en apportemission av aktier i Bredband2 till ett värde av 5 Mkr (beräknat som genomsnittskursen under perioden 15 dagar före avtalsundertecknande till och med 14 dagar efter) samt kontanta medel från Bredband2s egna likvida medel. Den totala köpeskillingen är på säljarens begäran inte offentlig.

Under 2009 förväntas förvärvet ge Bredband2 en ökad omsättning med 40 Mkr och en resultatförstärkning med 9 Mkr.

”Detta förvärv är strategiskt mycket bra. Vi stärker vår position ytterligare i öppna stadsnät och kan utnyttja synergieffekterna maximalt. Det går enkelt och med små medel att flytta över kunderna direkt till vår befintliga infrastruktur. Vi kan omgående sätta in drift och hantering till låga extra kostnader utöver stadsnätsavgifter”, säger Daniel Krook, VD på Bredband2 i Skandinavien AB (publ).