Bredband2:s techstipendium för kvinnor slog rekord

För andra året i rad ville Bredband2 uppmuntra kvinnor att ta steget mot en ny karriär genom att dela ut stipendier för utbildningar inom tech i satsningen “Upptech Framtiden”. I år strömmade rekordmånga ansökningar in.

“Förra året fick vi 148 ansökningar. I år har vi slagit alla förväntningar med hela 830 sökande! Detta är en ökning med över 460%, vilket bekräftar det stora behovet och intresset för initiativ som detta. Det är otroligt roligt att se hur väl kampanjen har tagits emot och hur många unga kvinnor som börjat blicka mot techbranschen genom den.” - Johanna Uhrfeldt, Marknadschef på Bredband2.

Bakgrunden till kampanjen är en rapport där Bredband2 deltagit, som undersöker unga kvinnors relation till IT och teknik i Sverige. Rapporten visar år efter år att techbranschen har stora utmaningar när det gäller att attrahera unga kvinnor. Med stipendiet vill Bredband2 bidra till att fler kvinnor får möjlighet att utbilda sig inom tech, och därmed stärka deras närvaro i branschen.

"Vi är otroligt glada över det stora antalet sökande till årets stipendium. Det visar att det finns ett starkt intresse bland unga kvinnor för techutbildningar och att vår kampanj verkligen gör skillnad. " säger Johanna Uhrfeldt.

"Vi ser fram emot att följa våra stipendiater på deras resa och hoppas att detta initiativ inspirerar ännu fler att våga ta steget in i techvärlden" avslutar Ebba Håkansson, Projektledare för kampanjen.

Marknadschef Johanna Uhfreldt

johanna.uhrfeldt@bredband2.se

”En smidig och trygg digital vardag för alla.”

Bredband2 är en etablerad leverantör av data- och telekommunikation och säkerhetslösningar som vänder sig till både företag och privatpersoner. Som Sveriges tredje största fiberleverantör ser vi till att en halv miljon kunder kan ta del av internets möjligheter på ett tryggt och smidigt sätt. För oss handlar relationen till våra kunder om så mycket mer än att leverera stabila tjänster. Genom att ge tillgång till det som våra kunder behöver mest skapar vi möjligheter för dem att kommunicera, jobba, lära och underhålla sig på ett säkert sätt. Och det är en självklarhet för oss.

Bredband2 i Skandinavien AB (publ) grundades 1989 och har cirka 9 000 aktieägare med notering på Nasdaq First North Growth Market med Redeye AB som Certified Adviser: Certifiedadviser@redeye.se, +46 (0)8 121 576 90.

Taggar:

Snabbfakta

För att locka fler unga kvinnor till en mansdominerad techbransch, utlyste Bredband2 för andra året sitt stipendium Upptech Framtiden. I år har antalet sökande mer än femfaldigats, vilket bekräftar att satsningen ligger rätt i tiden, menar initiativtagarna.

Citat

Ebba Håkansson, projektledare