Kommentarer till Labs2:s pressmeddelande den 23 april 2009 m.m.

Labs2 har i pressmeddelande den 23 april 2009 angett att bolaget har skadeståndskrav mot Bredband2 om över 60 miljoner kronor och att en del av kravet är hänförlig till teknisk utrustning som Labs2 enligt pressmeddelandet överväger att återta på grund av utebliven betalning från Bredband2:s sida. Bredband2 har ännu inte mottagit något specificerat skadeståndskrav från Labs2 vare sig i eller utanför de skiljemål som Labs2 påkallat och som ännu är i ett inledande skede. Bredband2 känner därför inte närmare till hur skadeståndskravet är beräknat eller vilka skäl som Labs2 åberopar till grund för kravet.

Bredband2:s uppfattning är att det aviserade skadeståndskravet inte är grundat på en seriös juridisk analys av Labs2:s rättsliga position. Bredband2 förmodar att skadeståndskravet avseende framtida licensavgifter, som avser perioden efter den 31 mars 2009, utgör den stora merparten av kravet. Bredband2 anser dock inte att det finns någon skyldighet enligt det uppsagda avtalet om tillhandahållande av BRIKKS att använda BRIKKS efter den 31 mars 2009 och inte heller någon skyldighet att utge licensersättning för BRIKKS om BRIKKS inte används efter den 31 mars 2009.

Bredband2 beräknar att den direkta skada som Bredband2 åsamkats till följd av Labs2s brott mot avtalet om tillhandahållande av BRIKKS överstiger tio miljoner kronor och att den vinst som Bredband2 genom Labs2:s grovt vårdslösa agerande kan ha gått miste om är betydligt större. Vidare har Bredband2 utestående fordringar på Labs2 avseende så kallade transittjänster som Labs2 utnyttjat men inte betalat för om cirka fem miljoner kronor.

När det gäller uppgiften i Labs2:s pressmeddelande om återtagande av viss teknisk utrustning är situationen den att Bredband2 inte anser sig skyldig att utge någon betalning till Labs2. Utrustningen är inte affärskritisk för Bredband2.