Bredbandsbolaget ger snabbast fast- och mobilt bredband – säljstartar 1 Gbit/s och lanserar ny 4G-router

Nu lanserar Bredbandsbolaget snabbare bredband till alla, både via marken och i luften. Från och med idag kan fiberkunder i Stockholms innerstad och Linköping teckna hastigheter upp till 1 Gbit/s, samtidigt som Bredbandsbolaget även kommer erbjuda en ny 4G-router för snabb uppkoppling via mobilnätet.

Behovet av snabbt bredband växer stadigt i takt med ökat användande av allt mer kapacitetskrävande tjänster, som exempelvis Triple Play där både internet, TV och telefoni ingår. Därför genomför Bredbandsbolaget just nu en omfattande hastighetsuppgradering av LAN-nätet, vilket innebär att fiberkunder bland annat får tillgång till hastigheter upp till 1 Gbit/s (1000 Mbit/s). Först ut i uppgraderingen är Stockholms innerstad och Linköping, därefter fortsätter utrullningen i övriga delar av landet under de närmaste två åren. För att kunna möta behovet hos de kunder som inte kan få fast bredband eller som kanske vill klippa linan helt erbjuder Bredbandsbolaget marknadens snabbaste uppkoppling via 3G- och 4G-nätet. Routern från D-Link, som går via 4G-nätet, ger hastigheter upp till 80 Mbit/s och kan användas av upp till tio användare samtidigt.

– Efterfrågan på kapacitetskrävande tjänster ökar konstant. För att möta våra kunders behov vill vi därför kunna erbjuda snabbast bredband både i marken och i luften. Uppgraderingar av LAN-nätet parallellt med lösningar såsom den nya 4G-routern, innebär att vi kan vi erbjuda våra kunder tillgång till ordentligt högre hastigheter och därmed en bättre upplevelse vare sig de vill surfa fast eller mobilt, säger Jesper Hedblom, marknadschef på Bredbandsbolaget.

4G-routern från D-Link kommer att finnas tillgänglig hos Bredbandsbolaget i november.

Prisuppgifter för nya LAN-hastigheter:

• Bredband 1 Gbit/s: 899 kronor/månaden
    + tv: 99 kronor/månaden
    + telefoni: 19 kronor/månaden
  • Bredband 250 Mbit/s: 499 kronor/månaden
    + tv: 99 kronor/månaden
    + telefoni: 19 kronor/månaden
  • Prisuppgifter 4G-router:
    349 kronor/månaden med 24 månaders bindningstid

För mer information kontakta presstjänsten: 08-41 00 75 55, press@bredband.com

Bredbandsbolaget erbjuder bredband med höga hastigheter för internetaccess, telefoni, digital-tv och andra tjänster. Företaget är Sveriges största bredbandsleverantör efter Telia, med mer än 446 000 privatkunder och över 15 000 företagskunder. Bredbandsbolaget är också Sveriges största leverantör av bredbandstelefoni med mer än 173 000 privatkunder. Bredbandsbolaget är en del av Telenor, Sverige ledande helhetsleverantör av kommunikationstjänster, såsom mobil och fast telefoni samt datatjänster.