Bredbandsbolaget ingår pakt för filmdelning

Bredbandsbolaget stödjer skräckfilmen ”The Pact”, ett filmprojekt som finansieras av tittarna – i förskott. Intresserade kan bidra med pengar eller kreativitet. När filmen är klar ska den spridas genom fildelning.

Crowdsourcing blir allt vanligare och innebär att frivilliga entusiaster gör gemensam sak som kreatörer eller finansiärer för att genomföra ett projekt. ”The Pact” är crowdsourcad film som bjuder in allmänheten både som sponsorer och medskapare. Utifrån ett föreslaget manus kan deltagare till exempel komma med förslag på vilka skådespelare som ska medverka, hjälpa till att redigera filmen och bidra med effekter. – Konceptet bygger på transparens. Hela skapandet kan följas över internet och alla som vill får delta i skapandet. Förutom att det är ett spännande koncept är det ett sätt för oss att främja nya affärsmodeller för laglig fildelning, säger Georgi Ganev, VD för Bredbandsbolaget. Crowdsourcing används idag för problemlösning och utveckling inom så skilda områden som systemutveckling och mineralprospektering. – Vi vill gärna vara med och visa på laglig fildelning som en kraftfull resurs och positiv kraft för kreatörer. ”The Pact” är ett bra exempel på hur crowdsourcing kan fungera på webben, och vi är gärna med och bidrar med den infrastruktur som krävs för att det ska fungera, säger Georgi Ganev. – Det finns en enorm kraft i delarkulturen och remixkulturen. Se bara på alla omklippta filmversioner som cirkulerar på YouTube. All deras kreativitet skulle gå till spillo utan bredband, och vi är glada om vi kan visa på hur skaparglädje frodas på nätet, säger Anders Sjöman, grundare av ThePactProject Mer information om The Pact finns på www.thepactproject.com.