Bredbandsbolaget lanserar ännu snabbare mobilt bredband

Idag är det premiär för Bredbandsbolagets nya, snabba mobila bredband, 4G. Den nya generationens mobila bredband är många gånger snabbare än dagens 3G. Högre hastighet och snabbare svarstider förhöjer bland annat den mobila spelupplevelsen och ger bättre upplösning på film och tv-program.

– Det här är en viktig fortsättning på Bredbandsbolagets tradition av att erbjuda riktigt bra bredband, oavsett teknik. På sikt kommer vi med 4G kunna erbjuda en snabb uppkoppling med hög kvalitet på platser där vi tidigare inte haft möjlighet till det. Det nya nätet är från början byggt för mobilt bredband och anpassat till nya typer av tjänster vilket gör att upplevelsen blir bättre än med tidigare tekniker, säger Jesper Hedblom, marknadschef på Bredbandsbolaget.

Idag finns 4G i Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona. Nätet byggs ut i hög takt och under 2011 får 100 orter 4G. Under 2013 beräknas nätet vara fullt utbyggt. Idag ligger normalhastigheterna mellan 20 och 40 Mbit/s men i gynnsamma fall kan hastigheten vara upp till 80 Mbit/s. Modemen fungerar i både 4G- och 3G-näten, vilket ger användare en bra, mobil upplevelse även utanför 4G-näten.

– Med 4G så blir det möjligt att spela online-spel mobilt. Våra tester med spelcommunityn PlayZeek, tidigare Spelarenan, visar att kapacitetskrävande spel som Counter Strike fungerar i den nya tjänsten med bättre kvalitet på uppkopplingen och snabbare svarstider, säger Jesper Hedblom.

Bredbandsbolagets erbjudande i korthet:

• Bredbandsbolaget 4G Large: 549 kr/mån (första 6 månaderna utan månadsavgift vid tecknande av 24 mån)
  • Bindningstid: 0, 18 eller 24 månader Modem Huawei E398 med stöd för både 3G och 4G. Ingår vid tecknande av18 eller 24 månader.

Journalister når presstjänsten på 08-41 00 75 55 eller press@bredband.com

Bredbandsbolaget erbjuder bredband med höga hastigheter för Internetaccess, telefoni, digital-tv och andra tjänster. Företaget har fler än 475 000 privat- och företagskunder i ett nät som omfattar två miljoner svenska hushåll på över 70 orter. Bredbandsbolaget är också en av Sveriges största leverantörer av bredbandstelefoni med fler än 200 000 anslutna hushåll. Bredbandsbolaget är en del av Telenor, en helhetsleverantör av kommunikationstjänster, såsom mobil och fast telefoni samt datatjänster.