Kommentar med anledning av regeringens besked om olaglig fildelning

Report this content

Idag presenterar regeringen, genom justitieminister Beatrice Ask och kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth, förslag på hur rättsläget gällande olaglig fildelning på Internet ska göras tydligare; bland annat föreslår man stärkta möjligheter för upphovsrättsinnehavare att genom domstol begära ut information om användare som gjort intrång. Marcus Nylén, VD Bredbandsbolaget, kommenterar förslaget:

– Det är bra att regeringen ger ett besked i den här frågan och det är bra att man tar tydligt avstånd från Renforsutredningen, som skulle ha gett oss operatörer rollen som polis i förhållande till våra kunder. Förslaget att stärka rättighetshavarnas möjlighet att via domstol begära ut användarinformation var väntat. Nu återstår att se detaljer för hur det ska gå till i praktiken och då värna om rättssäkerheten för bredbandskunder, säger Marcus Nylén, VD Bredbandsbolaget.

– Det är också glädjande att regeringen lyfter fram branschens ansvar när det handlar om att utveckla attraktiva och användarvänliga alternativ för att tillhandahålla musik och film över Internet. Vi ser stora möjligheter med laglig fildelning och är gärna med och bidrar, säger Marcus Nylén.