Många teknikproblem i jul – minidatorn blev årets julklapp

Bredbandsexperten som hjälper till med alla frågor som rör teknik i hemmet har varit nedringda under julhelgen. Flest frågor har det kommit kring minidatorn som verkar ha tagit hem segern som årets julklapp.

Under juldagen och annandagen har telefonerna gått varma hos Bredbandsexperten då många vill ha hjälp med att få årets teknikjulklappar att fungera. Flest frågor har det kommit kring minidatorer och framför allt hur man kopplar upp dem trådlöst.

– Det är självklart att man vill få julklapparna att fungera på en gång. Vi hade en hel del samtal redan på julaftonens förmiddag, sedan lugnade det ner sig för att ta fart på allvar på juldagen. Sedan vi öppnade Bredbandsexperten tidigare i år så har vi sett en stadigt ökande efterfrågan på hjälp med att få tekniken att fungera. När det nu finns hjälp att få på ett enkelt sätt så hoppas vi att fler kommer att inspireras till att skapa sitt eget digitala hem, säger Georgi Ganev, VD på Bredbandsbolaget.

Trådlöst internet
För att installera ett trådlöst nätverk behöver du en router och en dator med en trådlös nätverksenhet. Optimera signalen genom att ställa routern minst en meter från andra trådlösa enheter, som telefoner, och genom att ställa routern högt så att signalen får bra spridning i rummet. Placera inte routern på en högtalare, tv eller i närheten av en mikrovågsugn då dessa produkter innehåller magnetfält som kan störa signalen. Tänk också på att om du har ställt routern bakom en tjock vägg blir signalen sämre än bakom en tunn vägg.

Om Bredbandsexperten
Bredbandsexperten är en support dit man kan ringa för att få hjälp med sådant som rör datorer och tillbehör. Tjänsten kostar 19 kronor per minut men max 285 kronor per ärende. Om Bredbandsexperten inte kan lösa eller identifiera problemet så behöver man inte betala. Bredbandsbolagets kostnadsfria support som hanterar Bredbandsbolagets produkter och tjänster fungerar som vanligt.