Premiär för Turbo-DSL och intervallprissättning

Report this content

Bredbandsbolaget är först ut med att erbjuda nästa generations DSL-teknik, VDSL-2, det vill säga snabbare bredband via telejacket. Det innebär en kraftig ökning av hastigheten för både upp- och nedladdning av data. Med tjänsten, som kallas Turbo-DSL, tar Bredbandsbolaget också första steget bort från ”upp till” prissättningen. Kunden erbjuds istället ett intervall på 20-40 Mbit/s med en garanterad lägsta hastighet.

Turbo-DSL börjar säljas i slutet av mars på 15 orter runt om i landet och utrullningen kommer sedan fortsätta under andra kvartalet i år. Det är också startskottet för en ny modell för prissättning. Istället för att ange en ”upp till”-hastighet kommer kunden få ett hastighetsintervall med en garanterad lägsta hastighet på 20 Mbit/s.

– Det är viktigt att vi blir tydligare kring vilka hastigheter våra kunder kan förvänta sig. Samtidigt som vi tar steget mot intervallprissättning så är vi först med att erbjuda Turbo-DSL, den snabbaste tjänsten i telejacket. Det ger våra kunder helt nya möjligheter att exempelvis ladda upp filer. Något som blir vanligare när många väljer att bland annat lagra sina bilder och videoklipp på andra platser än sin dator, säger Marcus Nylén, VD Bredbandsbolaget.

Turbo-DSL kommer att erbjudas i intervallet 20-40 Mbit/s för nedladdning och 3-10 Mbit/s för att ladda upp filer. Turbo-DSL kostar 449 kr/månad.

För lista över orter se PDF

Tabellen nedan visar exempel på maximala, teoretiska nedladdningstider för olika filstorlekar och hastigheter

Bandbredd 1 Mbit/s 8 Mbit/s 20 Mbit/s 40 Mbit/s

Mp3-låt (4 MB) 38 sekunder 5 sekunder 2 sekunder 1 sekund

Musikalbum (50 MB) 8 minuter 1 minut 26 sekunder 10 sekunder
49 sekunder 9 sekunder

DVD-film (4,7 GB) 12 timmar 1 timme 40 minuter 15 minuter
14 minuter 31 minuter 47 sekunder 47 sekunder
22 sekunder 47 sekunder

För mer information, kontakta:
Presstjänsten, +46 8 4100 7555, press@bredband.com

Om Bredbandsbolaget
Bredbandsbolaget erbjuder bredband med höga hastigheter för internetaccess, telefoni, digital-tv och andra tjänster. Företaget är Sveriges största bredbandsleverantör efter Telia, med mer än 460 000 kunder. Bredbandsbolaget är en del av Telenor, Sverige ledande helhetsleverantör av kommunikationstjänster, såsom mobil och fast telefoni samt datatjänster.