Så minskar du risken att bli avlyssnad när du city-surfar

Bredbandsbolaget öppnar säkra surfzoner runtom i landet och lanserar samtidigt tjänsten Säkersurf, som minskar risken för avlyssning i samband med city-surfning i andra operatörers nät. Hela Sverige inbjuds samtidigt att surfa gratis i Bredbandsbolagets surfzoner fram till och med september.

Att city-surfa, det vill säga att koppla upp sig via trådlösa nät på stan, blir allt populärare. Få känner dock till risken att obehöriga kan avlyssna trafiken. Bredbandsbolaget öppnar nu andra generationens publika WiFi-nät i Sverige, som minskar risken att bli avlyssnad. Samtidigt lanserar Bredbandsbolaget tjänsten Säkersurf som gör det möjligt att surfa säkert i andra operatörers surfzoner. Allt för att minska risken för att obehöriga kommer åt lösenord till mailkonton samt ser vilka hemsidor man surfar på.

– Svenskarna blir allt mer uppkopplade och med vår nya tjänst Säkersurf och de nya säkra surfzonerna minskar risken för att någon kan komma åt personlig information, som till exempel lösenord när man city-surfar. Man skulle kunna likna tekniken vid ett rör eller slang som kapslar in och skyddar uppkopplingen från dator till Internet. Vi vill göra det möjligt att surfa säkert var du än är, säger Georgi Ganev, vice VD Bredbandsbolaget.

Med tjänsten Säkersurf och i Bredbandsbolagets nya säkra surfzoner krypteras all trafik till och från användarens dator. Surfzonerna finns på 24 orter i Sverige* och kommer att vara gratis för alla, oavsett operatör, fram till och med september.

*Arboga, Borås, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Jönköping, Karlskrona, Karlstad, Kumla, Linköping, Luleå, Lund, Malmö, Norrköping, Nyköping, Stockholm, Sundsvall, Umeå, Uppsala, Västerås, Växjö, Åre, Örebro och Östersund.

Om säker city-surfning
För att surfa i surfzonerna krävs antingen en dator, mobiltelefon eller spelkonsol utrustad med trådlös uppkoppling så kallad wlan eller wifi. Detta kommer att vara gratis för allmänheten fram till och med september därefter kommer priset att vara 29 kronor/dag eller 69 kronor/vecka. Pris för att surfa säkert genom Bredbandsbolagets tjänst i osäkra nät är 60 kr/dag, 80 kr/vecka eller 100 kr/månad.