Svenska folket älskar ny teknik – men efterfrågar enkelhet och snygg design

En ny undersökning* utförd av Demoskop på uppdrag av Bredbandsbolaget ger tydliga signaler: svenska folket älskar teknik. Hälften av de tillfrågade anger att de är mycket eller ganska intresserade av ny teknik. Vi vill att den ska vara enkel att installera och använda samtidigt som design seglar upp som en allt viktigare faktor, framförallt hos de yngre grupperna.

Hela 59 procent vill att alla apparater ska kommunicera trådlöst inom fem år och allt fler använder datorn till saker man tidigare använde TV:n till. Idag tittar 29 procent på videoklipp (t.ex. YouTube) flera gånger i veckan och 47 procent tror man kommer göra det ännu mer om ett år. Webb-TV, som fortfarande är ett relativt nytt media, tittar 21 procent på flera gånger i veckan och 37 procent tror att användandet kommer att öka om ett år. Design blir en allt viktigare faktor när man köper teknik. 29 procent anser att det är viktigt eller helt avgörande vid köp av ny dator och motsvarande siffra är 53 procent vid köp av TV. I åldersgruppen 18-34 år tycker 41 procent att design är viktigt vid val av dator och 60 procent att det är viktigt vid val av TV.

– Vi använder allt mer teknik i hemmet, men vill ha möjlighet att koppla ihop alla enheter både från ett användar- och designperspektiv. Det ska både vara enkelt och snyggt. Fokus ligger inte på tekniken utan på det man kan uppleva med den, säger Georgi Ganev, vd för Bredbandsbolaget.

Hela 80 procent av de tillfrågade anger att det är mycket viktigt eller helt avgörande att nya produkter, tjänster eller lösningar är enkla att installera när man köper nytt. Nästan lika många, 77 procent, anser att det är mycket viktigt eller helt avgörande att de också är enkla att använda.

Svenskarna, oberoende av ålder och kön, är eniga om en sak – de vill bara att det ska fungera! När funktionen och enkelheten tryter gör också humöret det – 51 procent uppger att de blir frustrerade när de stöter på problem vid installation av ny teknik, 59 procent ger upp och låter någon annan lösa problemen. Undersökningen visar också att män blir argare än kvinnor om de stöter på problem vid installation, 56 jämfört med 50 procent. Kvinnor ger dock upp lättare och låter någon annan ta hand om installationen, 63 jämfört med 46 procent.

*Undersökningen genomfördes av Demoskop under april 2009. Resultatet bygger på 1 163 webbintervjuer bland svenskar från 18 år och uppåt.