Barbro Fridén föreslås bli ny styrelseordförande i Brighter.

Brighters valberedning kommer på stämman att föreslå ändringar i bolagets styrelse, där Barbro Fridén föreslås bli ny ordförande. Barbro Fridén är utbildad och disputerad läkare och har en lång karriär med ledande befattningar inom vården bakom sig. Hon har bland annat varit divisionschef vid Astrid Lindgrens barnsjukhus vid Karolinska Universitetssjukhuset i Stockholm samt sjukhusdirektör för Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg och VD för Sheikh Khalifa Medical City i Förenade Arabemiraten.

– Jag tycker Brighter har precis rätt utgångspunkt i sin syn på vård, nämligen att öka patienternas självständighet och livskvalitet på alla sätt och stimulera till bättre terapiföljsamhet. I mitt arbete på Astrid Lindgrens barnsjukhus likväl som på Sahlgrenska insåg jag att det är så framtidens vård måste utformas, säger Barbro Fridén.

Brighters grundare och VD Truls Sjöstedt ser fram emot stämmans beslut och understryker att Barbro Fridén inte ”bara” har väldokumenterade ledaregenskaper och stort medicinskt kunnande.

– Barbro sitter också i styrelserna för Vitrolife och Getinge och har också djup kunskap om industrins sida av vården. Med börsvärden på 14 (Vitrolife) respektive 26 (Getinge) miljarder SEK är båda bolagen ledande innovationsbolag och jag är övertygad om att Barbro kommer att hjälpa Brighter att utvecklas ännu snabbare än hittills.

Barbro Fridén värdesätter att Brighters första lösning, Actiste, vänder sig till diabetiker.

– Under min tid i Förenade Arabemiraten lärde jag mig hur brett och djupt problemet med diabetes kan vara idag. Var fjärde invånare i många delar av Mellanöstern lider av diabetes. Actiste är ett verktyg som snabbt kan förbättra livskvaliteten för många, många människor och jag ser fram emot att vara med i det arbetet.

Brighters nuvarande ordförande Gert Westergren har avböjt omval efter snart 10 års arbete med bolaget.

– Jag kan inte nog uttrycka min tacksamhet till Gert för allt han gjort för Brighter under alla dessa år, och inte minst för hans insatser som styrelordförande ända sedan 2011, säger Truls Sjöstedt.

Kallelse till Brighters stämma publiceras onsdag 18 april.

Truls Sjöstedt, CEO
E-post: truls.sjostedt@brighter.se

E-post: henrik.norstrom@brighter.se

Brighter är ett svenskgrundat företag som från en unik IP-portfölj skapar lösningar för vårdens största problem: att förändra beteendet hos patienter. Kroniska sjukdomar som diabetes ökar snabbt och står för allt större del av vårdkostnaderna globalt. Brighters affärsmodell bygger på att många särintressen skapar värde för varandra, så kallad Multi-Sided Market Platform. Genom ökad tillgänglighet till valid hälsodata skapar Brighter värde för alla intressenter inom vårdsektorn: patienter och närstående, vårdgivare, forskning, läkemedelsindustri och samhälle. www.brighter.se

Om Actiste
Brighters lösning Actiste® hanterar de flesta moment i självmonitorering och behandling av insulinbehandlad diabetes genom ett enda lättanvänt verktyg. Mätning av glukosnivåer, injicering av insulin samt automatisk loggning och tidsstämpling av all aktivitet görs i en enda enhet. Då Actiste har en autonom uppkoppling kan informationen automatiskt delas med valda mottagare genom The Benefit Loop®, Brighters öppna molnbaserade tjänst där data samlas in, bearbetas och analyseras.

Validerad användargenererad data, såsom blodsockervärde eller insulindos, kan automatiskt överföras elektroniskt till en mängd olika aktörer. Patienten väljer själv när och hur data ska delas och vem som ska ha tillgång till informationen. Genom The Benefit Loop kan olika tjänster stimulera patienter med kroniska sjukdomar att förändra sitt beteende, vilket räddar liv, minskar anhörigas oro och frigör enorma vårdresurser. www.actiste.com

Bolagets aktie är listad på NASDAQ OMX First North/BRIG. Brighters Certified Adviser på NASDAQ OMX First North är Remium Nordic Holding AB, +46 (0)8 – 454 32 50, CorporateFinance@remium.com, www.remium.com.

Denna information är sådan information som Brighter AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 16 april 2018 kl. 10:30 CEST.