Brighter förhandlar med sydostasiatiska läkemedelsproducenter.

Brighter förhandlar om kommersiella samarbeten med flertalet läkemedelsproducenter i Sydostasien, bland annat en av regionens ledande aktörer med över 15 000 anställda.

Förhandlingarna, som bland annat berör datainsamling i läkemedelsutveckling, distribution av läkemedel – initialt insulin – samt tjänster kopplade till den unika och patenterade tekniska plattform som Brighters diabetestjänst Actiste bygger på, förväntas resultera i konkreta avtal under 2018–2019.

– Under det senaste året har vi intensifierat vår sydostasiatiska satsning i takt med att en regional lansering av Actiste närmar sig, säger Truls Sjöstedt, Brighters vd och grundare. Flertalet läkemedelsaktörer, både i Sydostasien och andra delar av världen, har uttryckt intresse för Brighters innovativa tjänster och patentportfölj.

– Stora delar av världen, inte minst Sydostasien, har drabbats av vad många beskriver som en diabetesepidemi, med folkhälsoproblem och höga samhällskostnader som följd, säger Truls Sjöstedt. Drivkrafterna bland läkemedelsbolagen för att utveckla sin affär och nå ut bredare är därför stora.

Truls Sjöstedt, CEO
E-post: truls.sjostedt@brighter.se

E-post: henrik.norstrom@brighter.se

Om Brighter AB
Brighter är ett svenskgrundat företag som från en unik IP-portfölj skapar lösningar för vårdens största problem: att förändra beteendet hos patienter. Kroniska sjukdomar som diabetes ökar snabbt och står för allt större del av vårdkostnaderna globalt. Brighters affärsmodell bygger på att många särintressen skapar värde för varandra, så kallad Multi-Sided Market Platform. Genom ökad tillgänglighet till valid hälsodata skapar Brighter värde för alla intressenter inom vårdsektorn: patienter och närstående, vårdgivare, forskning, läkemedelsindustri och samhälle. www.brighter.se

Bolagets aktie är listad på NASDAQ OMX First North/BRIG. Brighters Certified Adviser på NASDAQ OMX First North är Remium Nordic Holding AB, +46 (0)8 – 454 32 50, CorporateFinance@remium.comwww.remium.com.

Om Actiste
Brighters lösning Actiste® hanterar de flesta moment i självmonitorering och behandling av insulinbehandlad diabetes genom ett enda lättanvänt verktyg. Mätning av glukosnivåer, injicering av insulin samt automatisk loggning och tidsstämpling av all aktivitet görs i en enda enhet. Då Actiste har en autonom uppkoppling kan informationen automatiskt delas med valda mottagare genom The Benefit Loop®, Brighters öppna molnbaserade tjänst där data samlas in, bearbetas och analyseras.

Validerad användargenererad data, såsom blodsockervärde eller insulindos, kan automatiskt överföras elektroniskt till en mängd olika aktörer. Patienten väljer själv när och hur data ska delas och vem som ska ha tillgång till informationen. Genom The Benefit Loop kan olika tjänster stimulera patienter med kroniska sjukdomar att förändra sitt beteende, vilket räddar liv, minskar anhörigas oro och frigör enorma vårdresurser. www.actiste.com

Denna information är sådan information som Brighter AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 25 juni 2018 kl. 08:30 CEST.