Brighter levererar Actiste®-enheter och förbrukningsvaror till Salford Royal Hospital i Storbritannien

Brighter AB (publ) ("Brighter" "Bolaget'') meddelar idag att första leveransen med Actiste®-enheter och förbrukningsvaror har transporterats till Storbritanniens Salford Royal Hospital.

Leveransen är en förberedelse för den tidigare kommunicerade kliniska forskningen med Northern Care Alliance NHS Foundation Trust i staden Salford. Med denna kliniska forskning på hög nivå vill Brighter utvärdera medicinsk påverkan och bekräfta vetenskapligt relevanta insikter om potentiella fördelar som Actiste® Diabetes Management as a Service kan erbjuda vid behandling av både typ 1 och typ 2 insulinbehandlad diabetes.

"Detta är en milstolpe för Actiste® och ett strategiskt viktigt steg för Brighter, säger Dragan Zdravkovic, Head of Medical Affairs på Brighter.

“Vi är mycket glada över att påbörja den sista förberedelsen för patientrekryteringsprocessen som förväntas starta i mars 2022.”

“Projekt med användarupplevelser och klinisk forskning ger väsentliga vetenskapliga bevis för att visa  potentiella fördelar med Actiste® Diabetes Management as a Service. Den här typen av insikter är av stort intresse för det vetenskapliga samfundet, vårdgivare, våra partners, sjukvårdsförsäkringar och förstås människor som kämpar med diabetes.”, säger Zdravkovic

Positiva resultat med Actiste® från ett svensk användartest har också publicerats i den brittiska vetenskapliga tidskriften “Cardiovascular Endocrinology & Metabolism”  med titeln “Actiste diabetes management as a service innovation – impact on everyday life – Swedish patients experience assessmented by validerat MedTech20 frågeformulär”. Läs mer här.

För ytterligare information kontakta:

Brighter Investor Relations
IR@brighter.se

Brighters Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB
+46 (0)8 – 684 211 10
adviser@eminova.se

Brighter är ett svenskt healthtech-bolag med en vision om en enklare vardag för människor som lever med en kronisk sjukdom. Vi tror att en datacentrisk approach är nyckeln till att ge smartare vård. Våra lösningar har utvecklats med en vision om att stärka och underlätta flödet av valida hälso- och behandlingsdata mellan patienter, deras nära och kära och deras vårdgivare – med målet att förbättra livskvaliteten, minska belastningen på sjukvården och öppna upp nya möjligheter för datadriven forskning. Brighters kvalitetsledningsystem är ISO-13485-certifierat. 2019 utnämndes bolaget till vinnare i Swecare Rising Stars Award. Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market/BRIG.

För mer information, besök vår webbplats på www.brighter.se.