Brighter publicerar emissionsmemorandum

Styrelsen i Brighter AB (publ) har tidigare meddelat om beslut att genomföra en riktad nyemission till en grupp utvalda investerare samt en nyemission med företräde för befintliga aktieägare. Den riktade emissionen om 25 miljoner SEK fulltecknades och har registrerats hos Bolagsverket. Idag publiceras emissionsmemorandumet avseende företrädesemissionen om upp till cirka 10,4 miljoner SEK. Efter nyemissionernas slutförande kommer Brighter att ansöka om att flytta handeln i företagets aktier från AktieTorget till NASDAQ OMX First North.

Med anledning av den tidigare kommunicerade företrädesemissionen om upp till cirka 10,4 miljoner SEK i Brighter AB (publ) (”Brighter”), vars teckningsperiod inleds den 7 februari 2014, publiceras härmed emissionsmemorandumet på Brighters (www.brightercompany.com) respektive AktieTorgets (www.aktietorget.se) hemsidor.

Även teckningssedlarna för deltagande i företrädesemissionen återfinns på hemsidorna ovan.

Företrädesemissionen i korthet
För varje befintlig aktie erhålls 1 teckningsrätt. 8 teckningsrätter berättigar till teckning av 1 ny aktie. Därutöver kommer befintliga aktieägare per avstämningsdagen att, genom en särskild anmälningssedel, kunna teckna sig för ytterligare aktier.

Sista dag för handel med aktier inkl. teckningsrätter:
30 januari 2014
Första dag för handel med aktier exkl. teckningsrätter: 31 januari 2014
Teckningskurs:
7 SEK
Antal aktier i företrädesemissionen:
högst 1 487 185 aktier
Avstämningsdag:
4 februari 2014
Teckningstid:
7 februari 2014 – 21 februari 2014
Handel med BTA och teckningsrätter inleds:
7 februari 2014
Sista dag för handel med teckningsrätter: 18 februari 2014
Sista handelsdag med BTA är dagen då aktierna registrerats hos bolagsverket

Nyemissionerna kommer tillsammans att tillföra Brighter cirka 35 miljoner kronor, före emissionskostnader. De investerare som tecknat sig för och tilldelats aktier i den riktade emissionen kommer ej att delta i företrädesemissionen med stöd av de nya aktierna.

Finansiell rådgivare till Brighter i samband med nyemissionerna är Pareto Securities AB. Legal rådgivare till Brighter är Advokatfirman Westermark Anjou AB.

Brighter till First North
För att nå en större investerarkrets samt skapa förutsättningar för en ökad likviditet i handeln med Brighters aktie har styrelsen dessutom beslutat att, så snart emissionerna är genomförda, ansöka om att flytta handeln i företagets aktie från AktieTorget till NASDAQ OMX First North. Som Certified Advisor har Brighter valt Pareto Securities AB.

Truls Sjöstedt, VD Brighter AB (publ)
E-post: truls.sjostedt@brightercompany.com

Henrik Norström, tf CFO Brighter AB (publ)
E-post: henrik.norstrom@brightercompany.com

Gert Westergren, Styrelseordförande Brighter AB (publ)
Telefon: + 46 705 55 77 99
E-post: gert.westergren@brightercompany.com

Brighter One™ - den patenterade allt-i-ett lösningen som ersätter de fem saker miljontals diabetiker behöver använda flera gånger varje dag för att överleva och må bra.

Brighter utvecklar och kommersialiserar banbrytande lösningar för egenvård av diabetes. Bolagets aktie är listad på AktieTorget, mer information finns på www.aktietorget.se.

För mer information: www.brightercompany.com
Följ oss på: www.facebook.com/brightercompany

Viktigt meddelande

Detta pressmeddelande är inte ett erbjudande om att teckna aktier i Brighter. Ett informationsmemorandum kommer att offentliggöras innan teckningstiden i företrädesemissionen – som presenteras i detta pressmeddelande - börjar löpa, och hållas tillgängligt bland annat på Brighters hemsida. Informationsmemorandumet kommer bl.a. att innehålla finansiell information och information om Brighters styrelse och ledning.

Distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag, och personer som får tillgång till detta, eller del av detta, bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner. Informationen i detta pressmeddelande ska inte utgöra ett erbjudande om att sälja aktier eller en uppmaning om att köpa aktier, inte heller ska det ske någon försäljning av de värdepapper vilka refereras till häri, i någon jurisdiktion där ett sådant erbjudande, uppmaning om att köpa eller försäljning skulle kräva framtagande av ytterligare prospekt eller annan erbjudandehandling, eller inte skulle vara lagenlig utan registrering eller tillämpligt undantag från registrering enligt värdepapperslagarna i en sådan jurisdiktion.

Detta pressmeddelande varken utgör, eller utgör en del av, ett erbjudande eller en uppmaning om ett erbjudande att köpa eller teckna värdepapper i USA. Värdepapperna omnämnda häri har inte och kommer inte registreras i enlighet med den amerikanska Securities Act of 1933 (”Securities Act”), och får inte erbjudas eller säljas i USA utan registrering i enlighet med Securities Act eller ett därtill relaterat undantag. Värdepapper omnämnda häri erbjuds inte till allmänheten i USA. Kopior av detta pressmeddelande görs inte och får inte distribueras eller skickas, i sin helhet eller delvis, direkt eller indirekt, till USA, Australien, Kanada, Hongkong eller Japan.