Brighter’s Actiste® erhåller typgodkännande för telekommunikation i Förenade Arabemiraten.

Brighter AB (Publ.) meddelade idag att Telecommunications and Digital Government Regulatory Authority (TDRA) har beviljat Actiste® typgodkännande för radiosändningselementet i enheten. Med detta godkännande har både Actiste® (med insulininjektion) och Actiste® Mini nu fått godkännande för telekomanvändning i Förenade Arabemiraten (UAE). Det som återstår för att starta kommersialiseringsfasen är IoT-registreringsgodkännande och undantag för permanent roaming

Typgodkännande, som är kravet för att radio- och teleterminalutrustning (RTTE) ska uppfylla specifika tekniska standarder, är det sista som behövs för att ansöka om och få godkännande för återstående godkännanden, vilket kommer att bereda vägen för Bolagets kommersialiseringsstart i landet.

"Detta godkännande är ytterligare en milstolpe för Actiste®-portföljen i Förenade Arabemiraten. Vi är mycket glada över att både Actiste® och Actiste® Mini har fått typgodkännande för telekomanvändning. Vi är nu fokuserade på att slutföra alla återstående kommersialiseringsförberedelser för att erbjuda Brighters plattform till patienter som lever med diabetes i landet och vi är optimistiska att detta kommer att ske i linje med vår tidsplan”, kommenterar Erik Lissner, VD för Brighter AB.

ir@brighter.se

Brighter’s Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB,
+46 8 5277 5020, ca@mangold.se, www.mangold.se.

Brighter är ett svenskt healthtech-bolag med en vision om en enklare vardag för människor som lever med en kronisk sjukdom. Vi tror att en datacentrisk approach är nyckeln till att ge smartare vård. Våra lösningar har utvecklats med en vision om att stärka och underlätta flödet av valida hälso- och behandlingsdata mellan patienter, deras nära och kära och deras vårdgivare – med målet att förbättra livskvaliteten, minska belastningen på sjukvården och öppna upp nya möjligheter för datadriven forskning. Brighters kvalitetsledningssystem är certifierat under ISO 13485. 2019 utnämndes bolaget till vinnare i Swecare Rising Stars Award. Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market/BRIG.För mer information, besök vår webbplats på
www.brighter.se