Brighter säkerställer alla rättigheter i patenttvist – Hotswap avstår alla anspråk på äganderätten.

En förlikning i patenttvisten mellan Brighter å ena sidan och Hotswap, numera namnändrat till Amundsen Förvaltning med dotterbolag Amundsen Engineering, å andra sidan har nåtts. Förlikningen innebär att Amundsen avstår från samtliga anspråk på äganderätten och andra krav gällandet de i målet omtvistade uppfinningarna samt någon annan av Brighters immaterialrätter nu och i framtiden.

“Vi har hela tiden haft uppfattningen om att vi har bättre rätt till dessa patent, men att vi ska betala den vedertagna uppfinnarersättningen. Förlikningen innebär att godkännandeprocesserna rullar på i sedvanlig takt och att vi kan fokusera på de nya patentansökningsprocesser som vi har startat i exempelvis Brasilien, Indien, Indonesien och Europa, säger Truls Sjöstedt, vd på Brighter.

Förlikningen gäller patentansökningarna 1351376-7 och 1550571-2, avseende Medicinteknisk anordning med säkerhetsanordning, och i och med förlikningen så åtar sig Amundsen Förvaltning och Amundsen Engineering att inte angripa patenten eller göra anspråk på dem i framtiden. Förlikningen innebär också att Brighter betalar 65 000 kronor vilket motsvarar den vedertagna kostnaden för två stycken uppfinnarersättningar.

Telefon: 46 733 40 30 45
E-post: henrik.norstrom@brighter.se

Telefon: 46 709 73 46 00
E-post: truls.sjostedt@brighter.se

Brighter utvecklar lösningar för en datadriven och mobil hälsovård. Genom sitt intellektuella kapital och sina innovativa hjälpmedel, jDome® och Actiste®, skapar bolaget en effektivare vårdkedja med individen i fokus. Målet är att förenkla, effektivisera och stärka informationsflödet av relevanta och pålitliga data mellan patienten och vården. Initialt satsar Brighter på diabetesvård och äldreomsorg, men det finns möjligheter att i framtiden verka på en övergripande nivå som spänner över fler sjukdomar och vårdinriktningar. Detta sker genom The Benefit Loop®, Brighters molnbaserade tjänst som kontinuerligt samlar, behandlar och delar data på användarens villkor.

Bolagets aktie är listad på NASDAQ OMX First North/BRIG. Brighters Certified Adviser är Remium Corporate Finance, +46 (0)8 – 454 32 76, CorporateFinance@remium.comwww.remium.com.