Brighter tecknar 5-årigt distributionsavtal avseende Actiste® i Qatar

Brighter AB (publ) ("Bolaget" eller "Brighter") har tecknat ett femårigt distributionsavtal med Al Danah Medical Company i Qatar ("Distributören") avseende Brighters banbrytande produktportfölj för diabetes, Actiste® ("Actiste-tjänsten"). Både Actiste® och den nyligen utvecklade Actiste® Mini ingår i avtalet.

Al Danah Medical Company, grundat 1990, är en av de ledande distributörerna av medicinsk och biomedicinsk utrustning, läkemedel, OTC-produkter, medicinska engångsprodukter & dermo-kosmetiska produkter i Qatar (http://www.aldanahmedical.com/). Under sina många år i branschen har organisationen etablerat starka relationer med olika ledande leverantörer i Mellanösternregionen, Storbritannien, Tyskland och USA. Hamad Medical Corporation, den huvudsakliga offentliga vårdgivaren i Qatar, har varit dess nyckelkund i många år, liksom privata sjukhus som Al Ahli Hospital, Al Emadi Hospital och Doha Clinic Hospital.

Eftersom Qatars hälsovårdssystem främst sker i statlig regi är utfallet av avtalet till stor del beroende på distributörens förmåga att vinna offentliga upphandlingar. Baserat på distributörens erfarenhet och position i Qatar, är Brighter optimistisk avseende distributörens förmåga att vinna sådana kontrakt. Brighter kommer att arbeta nära Al Danah för att uppnå detta. Distributören har också ambitioner att marknadsföra Actiste®-produktportföljen genom sin apotekskedja.

”Al Danah Medical Company är en seriös och strategiskt väl anpassad operatör i Qatar med viktiga kundkontakter, omfattande marknadskunskap och distributionskontrakt med andra stora internationella företag, inklusive inom läkemedelssektorn. Detta är en fantastisk möjlighet för Brighter att expandera till en marknad med ett sofistikerat offentligt hälso- och sjukvårdssystem som utmanas av en hög förekomst av diabetes. Hamad Medical Corporation erbjuder förstklassig diagnosering, utbildning, hantering och vård av diabetes med en tydlig ambition att hjälpa människor med diabetes att leva ett långt och hälsosamt liv,” säger Christer Trägårdh, tf VD för Brighter.

Avtalet ger distributören rätt att sälja Actiste®-produktportföljen i Qatar under avtalets löptid. Distributören har åtagit sig ansvaret att slutföra och säkerställa att alla nödvändiga importlicenser och tillstånd för att ta tjänsten till Qatar kommer på plats.

IR@brighter.se

Christer Trägårdh, tf VD
christer.tragardh@brighter.se

Brighters Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB +46 (0)8 – 684 211 10, adviser@eminova.se, www.eminova.se

Brighter är ett svenskt healthtech-bolag med en vision om en enklare vardag för människor som lever med en kronisk sjukdom. Vi tror att en datacentrisk approach är nyckeln till att ge smartare vård. Våra lösningar har utvecklats med en vision om att stärka och underlätta flödet av valida hälso- och behandlingsdata mellan patienter, deras nära och kära och deras vårdgivare – med målet att förbättra livskvaliteten, minska belastningen på sjukvården och öppna upp nya möjligheter för datadriven forskning. Brighter är certifierat under ISO 13485. 2019 utnämndes bolaget till vinnare i Swecare Rising Stars Award. Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market/BRIG.

Denna information är sådan information som Brighter AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 18 februari 2021 kl. 17:20 CET.