Brighter tillförs 11,4 MSEK genom nyttjande av teckningsoptioner.

Efter avslutad teckningsperiod för teckningsoptioner av serie 1 (”TO 1”) och serie 2 (”TO 2”) i Brighter AB (publ) så har utfallet givit att 3 812 962 aktier nytecknats, innebärande att cirka 11,4 MSEK tillförs bolaget. Detta motsvarar en teckningsgrad om cirka 95 procent.

Emissionen innebär, efter registrering, att antalet aktier ökar från 37 567 883 stycken till 41 380 845 stycken och att aktiekapitalet ökar från 1 651 048,30 kr till 1 841 696,40 kr.

När registrering av emissionen är slutförd hos Bolagsverket, vilket beräknas ske inom cirka en vecka, kommer omvandling av interimsaktier automatiskt att ske utan vidare avisering till innehavarna. Interimsaktierna kommer inte att tas upp till handel.

Bakgrund
Brighter AB (publ) genomförde i maj 2015 en nyemission av units med företräde för befintliga aktieägare, där varje unit bestod av fyra (4) nya aktier samt en (1) vederlagsfri teckningsoption (TO 1). Emissionen övertecknades varför en överteckningsemission nyttjades fullt ut och gav upphov till att även TO 2 emitterades med identiska villkor som i TO 1.

Villkor
Varje teckningsoption berättigar enligt optionsvillkoren till teckning av en ny aktie i bolaget till en teckningskurs som motsvarar 70 procent av den volymviktade genomsnittskursen, beräknad som ett genomsnitt av den för aktien i bolaget på First Norths officiella kurslista noterade dagliga volymviktade betalkursen under 20 handelsdagar, dock lägst 1,20 SEK och högst 3,00 SEK.

Telefon: 46 733 40 30 45
E-post: henrik.norstrom@brighter.se

Telefon: 46 709 73 46 00
E-post: truls.sjostedt@brighter.se

Om Brighter AB
Brighter utvecklar lösningar för en datadriven och mobil hälsovård. Genom sitt intellektuella kapital och sina innovativa hjälpmedel, jDome® och Actiste™, skapar bolaget en effektivare vårdkedja med individen i fokus. Målet är att förenkla, effektivisera och stärka informationsflödet av relevanta och pålitliga data mellan patienten och vården. Initialt satsar Brighter på diabetesvård och äldreomsorg, men det finns möjligheter att i framtiden verka på en övergripande nivå som spänner över fler sjukdomar och vårdinriktningar. Detta sker genom The Benefit Loop™, Brighters molnbaserade tjänst som kontinuerligt samlar, behandlar och delar data på användarens villkor.

Bolagets aktie är listad på NASDAQ OMX First North/BRIG. Brighters Certified Adviser är Remium Corporate Finance, +46 (0)8 – 454 32 76, CorporateFinance@remium.com, www.remium.com.