Brighters banbrytande diabeteslösning Actiste® har erhållit marknadsgodkännande i Saudiarabien

Brighter AB (Publ) är stolt att tillkännage att bolagets banbrytande lösning för diabetesvård – Actiste®-enheten och dess tillhörande digitala plattform – har erhållit marknadsgodkännande från SFDA (Saudi Food and Drug Authority) i Saudiarabien. Några ytterligare regulatoriska godkännanden, kopplade till vissa förbrukningsvaror som ingår i erbjudandet Actiste® Diabetes Management as a Service, samt godkännande från landets telekommyndighet för cellulär uppkoppling kvarstår men fortlöper enligt plan och förväntas bli beviljade i Q1 2021.

Så snart samtliga nödvändiga godkännanden erhållits planerar Brighter att gå vidare till kommersialiseringsfasen i KSA genom att officiellt lansera Actiste-tjänsten genom utvalda distributörer och direkt till slutanvändare. Under tiden kommer bolaget arbeta med förberedande försäljningsinsatser.

– Jag är väldigt stolt över vårt team och vår representant på plats som lyckats säkra marknadsgodkännandet trots de rådande utmaningarna i och med Covid-19-pandemin. Detta gör det möjligt för Brighter att aktivt börja bidra till att förbättra livskvaliteten för människor som lever med diabetes i Saudiarabien och är ett stort kommersiellt framsteg, säger Henrik Norström, VD för Brighter.

Actiste-tjänsten kommer att säljas genom en blandning av försäljningskanaler, inklusive business-to-consumer (B2C), business-to-business (B2B) och business-to-government (B2G). Brighters ambition är att göra skillnad för minst 30% av de 4,3 miljoner människor som lever med diabetes i KSA inom de kommande fem åren.

Även om den nuvarande Covid-19-pandemin orsakar vissa begränsningar i samhället, t.ex. gällande fysiska interaktioner/resor och skiften i myndigheternas omedelbara prioriteringar, är det också en möjlighet för digitala hälso- och vårdinitiativ. Actiste-tjänsten är utformad för att tillhandahålla stöd och behandling av hög kvalitet på distans och kan utgöra ett viktigt hjälpmedel för att minska exponering mot viruset, vilket är av hög vikt för människor som lever med diabetes på grund av dess ökade risk att utveckla allvarliga komplikationer från Covid-19.

Att bolagets tjänst marknadsgodkänts förbättrar kraftigt Brighters möjligheter att nå intäktsgenererande avtal i Saudiarabien. Bolaget har emellertid respekt för att det finns en möjlighet att de planerade marknadsintroduktionsaktiviteterna kan påverkas av fysiska restriktioner och skiftande kortsiktiga prioriteringar i vården som ett resultat av den pågående pandemin.

Om Actiste
Actiste är världens första kompletta IoT-vårdlösning för monitorering och behandling av insulinberoende diabetes. Hjälpmedlet samlar och kombinerar alla nödvändiga funktioner i en enda uppkopplad enhet; blodprovstagning, blodglukosmätning och injektion av läkemedel.

Enheten är baserad på patenterad teknik för insamling av data om specificerade biomarkörer och injicerade volymer av läkemedel. Genom toppmodern eSIM-teknologi, från branschledande Ericsson, har Actiste global out-of-the-box-uppkoppling, vilket innebär att den är helt oberoende av andra enheter för att dela hälso- och behandlingsdata. Actiste-enheten erhöll 2 CE-märken i september 2019 – ett för MDD och ett för IVDD.

Actiste-enheten levereras som en del i en abonnemangstjänst. Tjänsten inkluderar global uppkoppling, olika nivåer för delning av data, löpande automatisk påfyllning av förbrukningsartiklar och möjliggör personlig coachning och vägledning för att optimera och förbättra behandling. https://actiste.com/

IR@brighter.se

Henrik Norström, CEO
henrik.norstrom@brighter.se

Brighters Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB +46 (0)8 – 684 211 10, adviser@eminova.se, www.eminova.se

Brighter är ett svenskt health tech-bolag med en vision om en enklare vardag för människor som lever med en kronisk sjukdom. Vi tror att en datacentrisk approach är nyckeln till att ge smartare vård. Våra lösningar stärker och underlättar flödet av valida hälso- och behandlingsdata mellan patienter, deras nära och kära och deras vårdgivare – vilket kan förbättra livskvaliteten, minska belastningen på sjukvården och öppna upp nya möjligheter för datadriven forskning. Brighter är certifierat under ISO 13485. 2019 utnämndes bolaget till vinnare i Swecare Rising Stars Award.
Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market/BRIG.

Denna information är sådan information som Brighter AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2 november 2020 kl. 15:23 CET.