Brighters dotterbolag Nectarine Health har beviljats rekonstruktion

Brighter AB (Publ) (”Brighter”) meddelar idag att Pink Nectarine Health AB (”Nectarine Health”) fått sin ansökan om företagsrekonstruktion godkänd av Stockholm tingsrätt.

Stockholms tingsrätt har godtagit Nectarine Healths förslag med advokat Lars Söderqvist (Wesslau Söderqvist Advokatbyrå i Stockholm KB) som rekonstruktör. Lars Söderqvist har arbetat med formella och informella rekonstruktioner och övrig relaterad rådgivning sedan år 1982 och har därigenom erhållit omfattande erfarenhet av företagsrekonstruktioner av storskalig verksamhet.

Bolagets syfte med rekonstruktionen är att ge Bolaget tid att slutföra diskussioner med potentiella amerikanska partners om att etablera en struktur för kommersialiseringen i USA. Man ämnar också fortsätta pågående förhandlingar för en långsiktig finansiell lösning och avsluta dessa samt genomföra nödvändiga operativa förändringar.

”Att rekonstruktionen har godkänts är ett bra och viktigt besked. Nu får Nectarine Health möjligheten att fortsätta pågående diskussioner och därmed möjlighet att förverkliga den potential som finns i bolaget,” säger Christer Trägårdh, styrelseordförande i Nectarine Health och Brighter.

Borgenärssammanträde hålls den 17 oktober 2022 kl 15:30 i Stockholms tingsrätts lokaler

IR@brighter.se

Brighters Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB

Om Brighter
Brighter är ett svenskt healthtech-bolag med en vision om en enklare vardag för människor som lever med en kronisk sjukdom. Vi tror att en datacentrisk approach är nyckeln till att ge smartare vård. Våra lösningar har utvecklats med en vision om att stärka och underlätta flödet av valida hälso- och behandlingsdata mellan patienter, deras nära och kära och deras vårdgivare – med målet att förbättra livskvaliteten, minska belastningen på sjukvården och öppna upp nya möjligheter för datadriven forskning. Brighters kvalitetsledningssystem är certifierat under ISO 13485. 2019 utnämndes bolaget till vinnare i Swecare Rising Stars Award. Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market/BRIG.

För mer information, besök vår webbplats på www.brighter.se

Denna information är sådan information som Brighter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 September at 09:06 CEST.