Brighters företrädesemission kraftigt övertecknad

Brighters företrädesemission, med teckningstid 7-21 februari 2014, har kraftigt övertecknats. Teckningsgraden uppgick till cirka 640 procent. Företrädesemissionen har tillfört Brighter cirka 10,4 miljoner kronor före emissionskostnader. Tillsammans med den i januari 2014 riktade nyemissionen har Brighter därmed totalt tillförts drygt 35 miljoner kronor före emissionskostnader.

– Intresset att teckna har varit mycket stort i båda våra två nyligen genomförda nyemissioner. Syftet med företrädesemissionen var att ge våra befintliga aktieägare möjligheten att i huvudsak behålla sin röst- och kapitalandel, efter den tidigare genomförda riktade emissionen, och det är glädjande att så många valt att utnyttja den möjlighet till överteckning som gavs, säger Truls Sjöstedt, vd för Brighter.

Den slutliga sammanräkningen av företrädesemissionen visar att emissionen tecknades till cirka 66,7 miljoner kronor, motsvarande en teckningsgrad om cirka 640 procent av emissionens totala belopp (emissionsvolymen). Styrelsen har beslutat att genomföra emissionen utifrån emissionsvolymen och nyemittera 1 487 185 aktier, med tilldelning enligt de principer som redogörs för i emissionens memorandum. Besked om eventuell tilldelning lämnas genom utskick av avräkningsnota och betalning ska ske i enlighet med anvisningarna på denna. De som inte tilldelats några aktier får inget meddelande.

Företrädesemissionen tillför Brighter cirka 10,4 miljoner kronor, före emissionskostnader. Tillsammans med den riktade nyemissionen, om 3 571 428 aktier, som genomfördes till en grupp utvalda investerare den 22 januari 2014 har Brighter totalt tillförts drygt 35 miljoner kronor, före emissionskostnader.

Handel med betalda tecknade aktier, BTA, sker på AktieTorget fram till dess att Bolagsverket har registrerat emissionen. Denna registrering beräknas ske under mars månad 2014. Så snart emissionen registrerats vid Bolagsverket ombokas BTA till aktier utan särskild avisering. Efter de båda nyemissionerna uppgår Brighters aktiekapital till 847 804,70 kronor, fördelat på 16 956 094 aktier.

Efter emissionerna uppgår Brighters grundares innehav till: Truls Sjöstedt 29,0 procent (40,2) respektive Michael Frantzén 22,1 procent (31,5).

Truls Sjöstedt, VD Brighter AB (publ)
E-post: truls.sjostedt@brightercompany.com

Henrik Norström, tf CFO Brighter AB (publ)
E-post: henrik.norstrom@brightercompany.com

Brighter One™ - den patenterade allt-i-ett lösningen som ersätter de fem saker miljontals diabetiker behöver använda flera gånger varje dag för att överleva och må bra.

Brighter utvecklar och kommersialiserar banbrytande lösningar för egenvård av diabetes. Bolagets aktie är listad på AktieTorget, mer information finns på www.aktietorget.se.

För mer information: www.brightercompany.com
Följ oss på: www.facebook.com/brightercompany