Brighters huvudpatent för Actiste har beviljats i Indien – kan stödja den växande biosimilar-industrin

Brighters huvudpatent för Actiste har beviljats i Indien, en ledande marknad inom biosimilar-industrin.

"Indiens växande biosimilar-industri, en multimiljardmarknad som adresserar det pressande globala behovet av mer kostnadseffektiva läkemedel, skapar möjligheter för Brighter att stödja läkemedelsföretag i deras läkemedelsutveckling genom att tillhandahålla värdefull information relaterad till exempelvis läkemedels effektivitet,” säger Henrik Norström, Brighters CEO.

Biosimilarer bedöms utgöra en global marknad värd 240 miljarder USD för indisk läkemedelsindustri. Den inhemska marknaden förväntas uppgå till 40 miljarder USD år 2030, enligt ASSOCHAM (Associated Chambers of Commerce of India).

Actiste, baserad på patenterad teknik för insamling av data om specificerade biomarkörer och injicerade volymer av läkemedel, är världens första kompletta IoT-vårdlösning för monitorering och behandling av insulinberoende diabetes. Hjälpmedlet samlar och kombinerar alla nödvändiga funktioner i en enda uppkopplad enhet; blodprovstagning, blodglukosmätning och injektion av läkemedel.

Genom toppmodern eSIM-teknologi har Actiste global out-of-the-box-uppkoppling, vilket innebär att den är helt oberoende av andra enheter för att dela hälso- och behandlingsdata. Actiste-enheten erhöll 2 CE-märken i september 2019 – ett för MDD och ett för IVDD.

Idag lever cirka 77 miljoner människor med diabetes i landet enligt International Diabetes Federation och antalet förväntas öka med cirka 70% under de kommande 20 åren.

Henrik Norström, CEO

henrik.norstrom@brighter.se

Brighters Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB +46 (0)8 – 684 211 10, adviser@eminova.se, www.eminova.se

Brighter är ett svenskt health tech-bolag med en vision om en enklare vardag för människor som lever med en kronisk sjukdom. Vi tror att en datacentrisk approach är nyckeln till att ge smartare vård. Våra lösningar stärker och underlättar flödet av valida hälso- och behandlingsdata mellan patienter, deras nära och kära och deras vårdgivare – vilket kan förbättra livskvaliteten, minska belastningen på sjukvården och öppna upp nya möjligheter för datadriven forskning. Brighter är certifierat under ISO 13485. 2019 utnämndes bolaget till vinnare i Swecare Rising Stars Award. https://brighter.se/

Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market/BRIG.