Brighters huvudpatent har beviljats i Brasilien.

Brighters huvudpatent för Actiste, världens första kompletta IoT-enhet för monitorering och behandling av diabetes, har beviljats i Brasilien. Landet är en av Brighters viktigaste målmarknader.

Ungefär 13 miljoner människor, motsvarande cirka 9% av den vuxna befolkningen, har diabetes i Brasilien enligt Internationella Diabetesförbundet (2017). Den ekonomiska bördan av sjukdomen och dess följdkomplikationer är extremt hög, och behovet av mer effektiva metoder för förebyggande diabetesvård och vardaglig behandling är mycket stort.

– Det här beskedet är strategiskt viktigt för Brighter. Brasilien är det fjärde största landet i världen räknat i antal patienter med diabetes och det finns studier som visar på att en majoritet av dessa inte uppnår metabol kontroll. På sikt handlar det om en av de viktigaste marknaderna som vi har för avsikt att etablera oss i, och troligtvis blir det första sydamerikanska landet vi går in i. Jag har själv tidigare varit bosatt och arbetat i Brasilien och sett utvecklingen på nära håll, säger Henrik Norström, Brighters vd.

Henrik Norström, CEO
E-post: henrik.norstrom@brighter.se

Rasmus Karlgren, Media & Communications Manager
E-post: rasmus.karlgren@brighter.se

Om Actiste
Actiste är världens första kompletta IoT-vårdlösning för monitorering och behandling av insulinberoende diabetes. Hjälpmedlet samlar alla nödvändiga funktioner i en enda uppkopplad enhet; blodprovstagning, blodglukosmätning och injektion av läkemedel. Enheten är baserad på patenterad teknik för insamling av data om specificerade biomarkörer och injicerade volymer av läkemedel. Genom toppmodern eSIM-teknologi har Actiste global out-of-the-box-uppkoppling, vilket innebär att den är helt oberoende av andra enheter för att dela hälso- och behandlingsdata. Actiste CE-märktes i september 2019.

Actiste-enheten levereras som en del i en abonnemangstjänst. Tjänsten inkluderar global uppkoppling, olika nivåer för delning av data, löpande påfyllning av förbrukningsartiklar direkt till hemmet och kontinuerlig coachning för att optimera och förbättra behandlingen. https://actiste.com/

Brighter är ett svenskgrundat företag som från en unik IP-portfölj skapar lösningar för vårdens största problem: att förändra beteendet hos patienter. Kroniska sjukdomar som diabetes ökar snabbt och står för allt större del av vårdkostnaderna globalt. Brighters affärsmodell bygger på att många särintressen skapar värde för varandra, så kallad Multi-Sided Market Platform. Genom ökad tillgänglighet till valid hälsodata skapar Brighter värde för alla intressenter inom vårdsektorn: patienter och närstående, vårdgivare, forskning, läkemedelsindustri och samhälle. Brighter är certifierat under ISO 13485. 2019 utnämndes bolaget till vinnare i Swecare Rising Stars Award. https://brighter.se/

Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market/BRIG. Brighters Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB +46 (0)8 – 684 211 00, info@eminova.se, www.eminova.se